The Raid: Retaliation

26. august 2014 af Kristian Jensen

The Raid: Retaliation billede

Kæbe-knusende god actionfilm…

Den walisisk fødte instruktør Gareth Evans fik i 2011 et overraskende hit med ”The Raid: Redemption”, der desværre blev forbigået i stilhed af de danske biografer. Men ikke desto mindre skabte Evans sig hurtigt et navn inden for actionfilm, og en efterfølger blev hurtigt annonceret. Med et endnu større budget gik Evans i gang med ”The Raid: Retaliation”, og resultatet er nu udkommet på DVD og Blu Ray (igen skammeligt forbigået af biograferne i Danmark), og man må sige, at filmen lever op til alle forventninger.

Efter at have overlevet de halsbrækkende strabadser i ”The Raid: Redemption” (2011) trænger betjenten Rama (Iko Uwais) til en velfortjent pause. Men desværre for vores hovedperson bliver det ikke til pause i denne omgang, da en ny opgave venter. For at afsløre korruption inden for politiets egne rækker, må Rama gå undercover i et gangstersyndikat. Her bliver han hurtigt involveret i gangsternes lyssky forretninger, og inden længe er Rama ude, hvor han ikke længere kan bunde. Som en lus mellem to negle bliver vores politihelt fanget imellem to rivaliserende bander, og en gangsterkrig synes uundgåelig.

”The Raid: Retaliation” er en helt igennem fremragende actionfilm, der holder pusten oppe i samtlige 150 minutter. Filmens længde taget i betragtning, er det imponerende, at Gareth Evans, der både har skrevet, instrueret og klippet filmen, formår at holde tempoet i så højt et gear. Glem alt om gamle, metaltrætte actionstjerner for i ”The Raid: Retaliation” handler det om actiondueller, biljagter og kampsport i højeste potens. Der bliver med andre ord uddelt så mange tørre tæsk i filmen, at man som publikum sidder åndeløs tilbage i sofaen.
Kampscenerne er så fremragende koreograferet og filmet, man nærmest kan mærke blodstænk i ansigtet, når Rama knuser knæskaller og flækker kranier. Det er vanvittig voldeligt, men samtidig utroligt underholdende.

Man kan diskutere om, 150 minutters voldsfilm er lidt for meget af det gode, og der er da også enkelte passager i filmen, som synes unødvendige i forhold til det samlede plot. Men når nu håndværket er så godt, så tilgiver man let at skulle sluge ligegyldig sniksnak.

Har man smag for action er ”The Raid: Retaliation” ikke til at komme uden om. Filmen, og dens forløber, står som noget af det allerbedste, der er udkommet indenfor actiongenren i meget lang tid. Gareth Evans har skabt et actionmættet epos, der angriber sit publikum med et cirkelspark direkte i mellemgulvet. En tredje og afsluttende film skulle være undervejs, og efter at have set ”The Raid: Retaliation” kan man kun glæde sig, som et lille barn glæder sig til juleaften.

Ekstramateriale
Det eneste bonusmateriale, der er at finde på den danske blu ray udgivelse er en enkelt slettet scene. Det er synd og skam, da filmen fortjener bedre. Bitterheden bliver ikke mindre, når man sammenligner med den amerikanske udgave, der både indeholder kommentatorspor, lange interviews og masser af filmmateriale, der belyser tilblivelsen af filmen.
Det kan ikke blive til mere end 1 ud af 6 stjerner til ekstramaterialet.

Mis. Label.

Titel: The Raid: Retaliation