The Railway Man

19. september 2014 af Ronnie Bisgaard Mortensen

The Railway Man billede

Kan man tilgive krigsforbrydelser og tortur?

Krigsfilm er gået hen og blevet hverdagskost i Hollywoods masseproduktioner af film, men det er faktisk sjælendt, at emnet om eftervirkningerne af krig bliver taget op i filmisk øjemed. The Railway Man bygger på Eric Lomax’ selvbiografi om hans egne oplevelser som krigsfange under 2.verenskrig og er intet mindre end en smuk og tårefremkaldende beretning om had og tilgivelse.

Under 2.verdenskrig bliver den unge Eric Lomax (Jeremy Irvine) taget til fange i en japansk fangelejr, hvor han bliver tortureret af det japanske militærpoliti, især tolken Nagase. 40 senere lever Eric (Colin Firth) stadig påvirket af krigens rædsler. Rædsler som hans store kærlighed Patti (Nicole Kidman) hverken kan forstå eller opbløde. En dag finder Eric ud af at hans japanske torturbøddel stadig er i live, og han beslutter sig for at opsøge ham for at gøre en ende på det hele.

The Railway Man har ikke fået meget opmærksomhed i Danmark, hvilket er utrolig ærgerligt, eftersom det er en utrolig smuk og rørende film. Den starter langsomt op med at opbygge Eric som en togentusiast som en gang om ugen mødes med de gamle krigsveteraner. Da han en dag møder Patti, forelskes han hovedkulds i hende, og de bliver hurtigt gift. Herefter ændres vores syn dog på Eric for han lider af Post Traumatisk Stress efter hans tilfangetagelse under 2. Verdenskrig. Herefter krydsklippes der eminent mellem nutid og fortid, og historien fra 2.verdenskrig bliver fortalt gennem Eric oplevelser. Denne opbygning af filmen er med til at give os et på mange måder forfærdeligt indblik i Eric fortid, og svar på hvorfor han reagerer, som han gør i nutiden.

Colin Firth er enormt nærværende og skrøbelig i sit skuespil, og det samme kan man sige om Jeremy Irvine, som spiller den unge udgave af Eric. I rollen som den ældre Nagase ses Hiroyuki Sanada, som tit har gjort sig i større Hollywoodfilm, og også han giver et gåsehudsfremkaldende portræt af en angrende soldat.

Filmens hjørnesten er dog det tunge emne om had og tilgivelse, som konstant gennemsitrer filmen. Kan Eric på nogen måde tilgive, hvad Nagase har gjort mod ham? Filmens sidste halve time er ekstremt stærke scener, hvor tårekanalerne muligvis kan komme på overarbejde, uden at det bliver for sukkersød på nogen måde. Det er en forfærdelig film, men også en smuk film. Jeg indrømmer blank, at jeg til sidst måtte knibe en tåre i den sidste scene, som var ekstremt hjerteskærende.

Har man lyst til en alvorlig film, som virkelig har noget på hjerte, så er The Railway Man helt klart en oplagt mulighed. Det er synd den er blevet forbigået herhjemme, for det er film som denne, der virkelig kan sætte gang i følelsesregisteret, der gør, at det er fedt at se film. Det er nok ikke sidste gang The Railway Man kommer i afspilleren hjemme hos mig.

På Blu Ray udgaven af The Railway Man finder man en 68 minutter lang dokumentar omhandlende filmens producenter og skuespillere og deres arbejde med filmen. Samlet set en ganske udmærket omgang ekstramateriale. 3/6 stjerner.

Mis. Label.

Titel: The Railway Man
Original Titel: The Railway Man