The Warriors

5. maj 2006 af Jens Næsland

The Warriors billede

Efter næsten 30 år genopstår The Warriors, gadebanden fra Coney Island, som mange vil huske fra kultklassikeren af samme navn.

Warriors come out to play!

Spillets handling følger ikke filmens, det havde ellers været den nemme løsning, en række levels, opgør mød de bander Warriors møder på vej hjem til Coney i filmen. I stedet springer vi ind i historien 3 måneder før den skæbnesvangre aften. Vi følger Rembrandts optagelsen i banden, det giver samtidig lejlighed til at lære de mest basale slagteknikker, der praktiseres på nogle af kvarterets fyldebøtter der er hyret til lejligheden. Spillets levels spilles som forskellige medlemmer af banden, afhængigt af den opgave der skal løses, maleren Rembrandt er selvfølgelig aktiv i de missioner hvor der skal Tag’es i fjendeland. Spillets levels afsluttes i klubhuset, hvorfra man så kan tage på nye missioner, genspille gamle eller rykke videre. Filmens stemning er et langt stykke ad vejen overført til spillet der oser af den fede 70’er stemning, mens volden er i den allermest rå ende, hvor enlige kvinder gerne bankes ned for at stjæle en dollar. Moral eller morale er der ikke meget af, men råvold med en stigende sværhedsgrad i et solidt 70’er univers er heller ikke til at kimse af. Spillet formår at tilføre noget nyt, uden på nogen måde at svigte filmen. Lydsiden bruger flot musikken fra filmen, der jo dengang også udkom på plade, vinyl, CD’ens forgænger, soundtracket er dog allerede i 1995 genudgivet på CD så der er ingen undskyldning for ikke at nynne med når knytnæven, rytmisk, bearbejder ansigtet på en Orphan eller det der er værre. Warriors indeholder god underholdning, grafikken holder, både teknisk og kunstnerisk og som helhed formår spillet at være et godt supplement til filmen.

Titel: The Warriors
Original Titel: The Warriors
Premieredato: 5. maj 2006