Thomas Eje – imens de to andre er i Føtex

17. november 2003 af Jesper Lund Nielsen

1 stjerner Skriv en kommentar

Thomas Eje – imens de to andre er i Føtex billede

Stor musikalitet kombineres med tarvelig humor og halvdårlige jokes. Måske han skulle have ventet til de to andre kom tilbage. Det her er ikke hvad man håbede på.

På indpakningen af DVD’en loves man 100 % underholdningsgaranti. Tror man på det, bliver man nok skuffet, for der bliver godt nok skudt med løst krudt. Nå, lad os se på hvad Thomas Eje har at byde på.

I et one man show stiller Thomas Eje op for at kombinere sit noget usædvanlige og omfattende musikalske talent med en samling af hans egne stand-up jokes. Første akt af showet består af et sæt mere klassiske sange, der i mine øjne primært henvender sig til seniorerne blandt publikum. Disse sange krydres med humor der adresserer samme målgruppe, sådan at sangene får et mere personligt præg fra Thomas Ejes side. Men men men, helt ærligt Thomas – hvordan havde du forestillet dig at trække et show igennem ved at fyre striber af Århusianer-vittigheder af? Det er altså for tyndt. Holder man sig vågen hertil, kan man i det mindste se frem til en lidt opløftende anden akt.

Anden akt er der mere fart over, idet der lægges ud med et blues brother-medley. Igen viser Thomas Eje stort musikalsk talent ved at spille en række forskellige instrumenter og det må nok betegnes som det mest imponerende ved showet. Der er også skruet lidt ned for de platte jokes i anden akt, så det kører i det hele taget bedre for Thomas her. Showet er dog stadig langtrukkent og uden bid, og var jeg ikke tvunget til at se DVD’en til ende havde jeg længe inden afslutningen stoppet smerten og sat noget andet og bedre på maskinen.

Thomas Eje har forsøgt sig med en solokarriere, og det er efter min mening ikke kommet heldigt ud. Til hans forsvar kunne man sige, at live oplevelsen måske nok var større end at følge showet på DVD. Spørgsmålet er så bare om der overhovedet skulle være lavet en DVD ud af showet, for jeg føler ikke man som seer får nok ud af oplevelsen. Blandingen af platte jokes og musik falder ud i en uheldig balance, og når humoren ligefrem er kedelig er de nærmere spild af tid end underholdning. Bevares, Thomas Eje er voldsomt musikalsk, og det får han da også demonstreret i showet. Det er bare ikke nok til at jeg føler de knap to timer der gik med showet var det værd.

Som jeg skrev tidligere hedder showet ”mens de andre to er i Føtex” og hvis det er linie 3 han tænker på, burde han måske have ventet til de kom tilbage, inden han kastede sig ud i sådan et show, for det her er den omvendte situation af det klassiske ordspil ”helheden er større end summen af delene”. Oversat er Thomas Ejes del af mængden mindre end hvad hans tredjedel ville være af et almindeligt linie 3 show. Var det forvirrende? Så bare husk dette: Spild af tid og penge. 1 stjerne kan han få for sin musikalitet. Jokes, tidsforbrug, variation og stemning trækker i den anden retning.

Der er i øvrigt ikke noget ekstra materiale på DVD’en. Gudskelov…

Filmen er venligst stillet til rådighed af CMC.

Titel: Thomas Eje – imens de to andre er i Føtex