Thunder - Live

8. december 2003 af Per C. Halling

Thunder - Live billede

Dette er et godt eksempel på, hvordan visse selskaber smider en udgivelse hurtigt ud på DVD/CD. Hvis de bare havde brugt lidt mere tid på den, havde den sikkert solgt bedre og skaffet bandet nye fans.

Disse live optagelser har tidligere kun været udsendt som en dobbelt CD, men her har du mulighed for både at få de bedste numre på CD'en og samtidigt opleve dem live på scenen på DVD'en. Optagelserne stammer fra 4 koncerter, 2 i London og 2 i Wolverhampton i England foran nogle meget entusiastiske publikummer, som både rocker og synger med på alle sangene. Her er både stille og rolige numre a la Extreme/Eagles i numre som A Better Man og Like a Satellite guitar/bluesrock a la Bryan Adams/Bon Jovi i numre som Gimme Some Loving og She's So Fine. Det er heavy rock med hjerte og sjæl, som også har gjort så hårde fyre som Van Halen, Scorpions og Aerosmith og lignende navne til hits.

Thunder blev dannet i 1989 af Danny Bowes, guitaristen Luke Morley og trommeslageren Gary 'Harry' James, som alle kom fra bandet Terraplane, som kort tid efter kastede håndklædet i ringen og stoppede. Thunder er et rigtig liveband. En gruppe, som har brugt mere tid på at spille live end at sidde i et studie og skrive og indspille sange. Derfor har der også været udskiftning i de år gruppen har eksisteret.

En anmelderkollega postulerede engang, at live optagelser kun var for bands/kunstnere, som enten var på vej ud, eller ikke havde noget nyt at sige. Dette gælder bestemt ikke for denne udgivelse, selvom Thunder blev opløst kort tid efter. Gruppen har virkelig tag i sit publikum og virkelig er et liveband, som jeg godt kunne forestille mig ville virke lidt kedelige på et studie album, for man kan både se og høre hvordan musikken bølger frem og tilbage mellem publikum og dem på scenen. Den måde de spiller op til/giver sig hen til hinanden på og man kan se, hvordan de bliver mere og mere vilde - "ophidsede" om man vil, og det er noget man ikke oplever på et album indspillet i et studio. Man kan se det på DVD'en og det føles når man lytter til CD'en - Flot !

Video

Billedet bliver præsenteret i 16:9 (1.78:1), selvom coveret angiver 4:3 (1.33:1), og giver en god fornemmelse af at være tilstede både på scenen og blandt publikum. Der er tale om optagelser fra 4 forskellige koncerter, men skiftene mellem dem er ikke synderligt mærkbare, da kvaliteten hele vejen er stort set den samme, over middel, og faktisk bedre end Andrew LLoyd Webber – Masterpiece, som var optaget med langt dyrere udstyr og i High Defination.

4 stjerner ud af 6

Audio

Lyden er der kun mulighed for at lytte til i Dolby Digital 2.0 dvs. almindelig stereo, så om du lytter til CD’en eller DVD’en er lyden næsten den samme. Den er ikke noget, som sætter hverken dit stereo eller soround sound anlæg på en særlig stor opgave, men alligevel formår både på DVD og CD at give en god live oplevelse, da mixet mellem musik og publikum er vægtet lige højt og i samme lyd niveau.

4 stjerner ud af 6

Menu og Tekster og Ekstra Materiale

Der er kun mulighed for at vælge sang og så se en oversigt over Thunder’s tidligere udgivelser på LP/CD. Ikke noget jeg bruge mere plads på.

0 stjerner ud af 6

Track Liste

Der er få men gode sange/musiknumre på både DVD’en og CD’en:

DVD’en

1) New York, New York 2) Welcome To The Party 3) Higher Ground 4) I’ll Be Waiting 5) Until My Dying Day 6) Gimme Some Lovin’ 7) A Better Man 8) Living For Today 9) Lazy Sunday Afternoon 10) Stand Up 11) Love Walked In 12) River Of Pain 13) She’s So Fine 14) Low Life In High Places 15) The Only One 16) Dirty Love

CD’en

1) Welcome To The Party 2) Gimme Some Lovin’ 3) She’s So Fine 4) Low Life In High Places 5) A Better Man 6) Like A Satellite 7) Laughing On Judgement Day 8) River Of Pain 9) Don’t Wait Up 10) Backstreet Symphony 11) The Only One 12) Dirty Love

Som er halvdelen af de numre, der er på den 2-CD der udkom kort tid efter koncerterne.

Konklusion

Jeg kendte ikke til, og stort set heller ikke nogen i min omgangskreds kendte, Thunder i forvejen, så det var derfor spændende at smide både CD'en og DVD'en i maskinen. Reaktionerne var også forskellige fra "Fed Rock !" til "Hold kæft en gang bras !", men alligevel kunne alle finde 2 - 3 numre de kunne lide. Det for lidt, hvis man skal betale 250 kr. for dette sæt, specielt også fordi denne DVD/CD udgivelse er fuldstændig uden ekstra materiale, ingen interviews, tekst noter eller lignende, der kunne lære os Thunder bedre at kende. Det eneste vi får er en diskografi og et ark med tracklisterne på DVD'en og CD'en. Fans derimod vil tage imod den med kyshånd for jeg kunne ikke finde tidligere udgivelser på DVD/VHS med dem.

Hvis det var mig der skulle ud og købe, ville jeg nok vælge 2-CD'en og så finde 1-2 af deres tidligere albums 2'nd hand til samme pris. Jeg ville så nyde de numre jeg kunne lide for Thunder er bestemt ikke noget dårligt band og dette er ikke nogen dårlig koncert. Dette er bare en af de udgivelser som selskabet burde have gjort lidt mere ud af, både for gamle og måske kommende fans, selvom bandet i dag er opløst.

DVDen er venligst stillet til rådighed af BMG Danmark

Titel: Thunder - Live
Original Titel: Thunder - Live