Thundercrack.

16. marts 2009 af Henrik Andersen

Thundercrack. billede

Thundercrack kan med rette kaldes for en af de vildeste undergrundsfilm lavet nogensinde. Her er tale om ægte kult fra ende til anden. Men pas på, det er bestemt ikke for sarte sjæle.

Et frygteligt tordenvejr raser over landet. På en tilsyneladende forladt landejendom: Prairie Blossom bor den på alle måder understimulerede kvinde Gert Hammond (Marion Eaton). Gert har det ikke nemt. Hun drikker som en svamp, og det eneste sex hun får er fra hendes skrællede agurker. For som hun selv siger: ”Mennesker kommer og går, men agurker består”. Gert var engang godt gift. Men nu har hun syltet hendes mand ned i glaskrukker, der står i kælderen. Han omkom, da han blev spist levende af en flok græshopper. Nu har Gert ham på krukker, og kan forsat drikke dus med ham. Deres eneste søn er blevet smittet af en tropisk sygdom, der har fået hans testikler til at blive på størrelse med 2 fyldte sorte affaldssække. Han er derfor blevet spærret inde, af frygt for at han skal knuse Gert og husets 2 høns med hans svulmende manddom.
Til denne galeanstalt kommer en flok mennesker for at søge ly for tordenvejret. Men havde de vist, hvad der ventede dem hos Gert Hammond, ville de nok have foretrukket at blive våde i regnen. Men våde bliver de nu alligevel. For knap har de fået tørt tøj på, før de har sex med hinanden på kryds og tværs. Alle rammer bliver sprængt og ingen fordomme er for hellige til at blive bekræftet. Til huset kommer også en mand, der er kørt galt med en cirkusvogn fyldt med vilde dyr. Det vildeste af dyrene er en sexhungrende gorilla ved navn Medusa, der elsker menneske-hanner frem for en han-gorilla. Hun syntes nemlig, de har for meget hår på kroppen. Manden der er kørt galt med hende, og derved har sluppet hendes vilde seksualitet løs har en affære kørende med Medusa, og inden længe finder han sig selv forklædt i Gerts gamle brudekjole, stående overfor en stang liderlig gorilla. Hvordan det hele ender skal ikke afsløres her. Rejsen imod klimakset er lang og snørklet, og skal ses for at man kan få det fulde udbytte af, hvor gal og forkvaklet en film Thundercrack i virkeligheden er.

Det er når ret skal være ret, de færreste film man med rette kan kalde for kultfilm. Men på Thundercrack har titlen aldrig passet bedre. Det er kult fra ende til anden. Thundercrack er noget så sjældent som et ægte undergrunds-trash-horror-porno-drama, der går hele vejen. Der bliver ikke lagt fingre imellem, og de mange hardcore sexscener er filmet direkte og i svedige nærbilleder, med dryppende behårede kønsorganer lige op i ansigtet. Der er ingen glamour her, og stilen oser af sex drugs og ingen filmcensur der herskede i de glade 70’eres San Francisco, hvor Thundercrack blev til. Filmens manuskript siges at være blevet til under et kæmpe LSD trip fortaget af manuskriptforfatteren. Dette lyder meget sandsynligt, for de mange lange monologer som de forskellige karakterer har er virkelig syrede og meget langt ude.

Thundercrack er blevet til på et lille budget, og de fleste medvirkende har deres skuespillerdebut her. Nogen har dog medvirket i flere pornofilm, men aldrig haft lange replikker og monologer som de har i Thundercrack. Rygterne går at flere af dem blev lønnet med donuts og kaffe, og så selvfølgelig fornøjelsen i at medvirke.
Skuespillet er selvsagt ikke specielt troværdigt. Men den overspillede og dårlige stil alle ligger for dagen er så markant, at den bliver en stil i sig selv. Filmens kvindelige hovedrolleindehaver Marion Eaton der spiller Gert Hammond er faktisk så overbevisende teatralsk og kliche præget i hendes fremførsel af et galt kvindemenneske, at hun vækker følelser i publikum.

Musikken er et kapitel for sig selv. Den bliver fremført, så man fristes til at tro, at den er blevet indspillet live imens en klaverbokser af middel standart har klappet det hele ind i første forsøg. Klavertonerne klapre af sted, og mixet med dårlige mikrofoner og voldsomt høje effektlyde er lydsiden et studie i dårlig lyd. Men på en underlig måde passer det nu meget godt ind i resten af Thundercrack oplevelsen.

Ingen tvivl om at Thundercrack på ingen måde er kunst. Men den bære en ægthed og en viljestyrke, der tvinger publikum til at se, hvad der er om det næste perverterede hjørne af historiens kringlede vej. Undertegnede anmelder har i mange år drømt om at få lov til at opleve Thundercrack, og nu hvor det endelig er lykkedes, kan jeg kun sige at oplevelsen levede fuldt op til mine høje forventninger om en ægte kultfilm, i ordets reneste forstand.

Ekstramateriale.

Udover et lille slideshow med billeder fra filmen, og det sædvanlige trailershow for andre Another World Entertainment udgivelser består ekstramaterialet på Thundercrack af en spændende tekst. Jack Stevensons Essay. The Marion Eaton Story. Det er spændende læsning, og giver et fint indblik i både Marion Eatons skuespillerkarriere og Thundercracks tilblivelse.

Ekstramaterialet får 3 stjerner ud af 6 mulige.

Thundercrack bliver vist i sit oprindelige Fullscreen format. Filmet i Sort/hvid på billigt udstyr er de kopier, der findes i dag selvsagt ikke noget at råbe hurra for. Another World Entertainment har som sædvanligt gjort deres bedste for at præsentere deres udgivelse efter bedste formåen. Men det til trods er kopien meget ridset og lyden hopper og springer. Men hvis man blot er indstillet på dette fra starten, bør det ikke trække ned på den, på alle måder svulstige oplevelse det er at se Thundercrack.

Filmen kan ses med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Thundercrack er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Thundercrack.