Truslen

21. maj 2004 af Henrik Andersen

Truslen billede

Lasse er computerekspert og familiefar. Han arbejder for flyvevåbnet og en dag blandes han og hans familie ind i en sag om terrorisme på internationalt plan.

I Norrbotten i det nordlige Sverige ligger den store flyvebase Vidsel. Her arbejder Lasse Brunell ( Shanti Roney ) som computerekspert der blandt andet er ansvarlig for udviklingen af det nyeste flyforsvarssystem EWS. Det er top hemmeligt og det svenske forsvarsministerium forventer at kunne sælge det til det meste af verden. Når Lasse ikke programmere er han en ganske almindelig familiefar med villa, søn og snescooter. Men det knirker en smule i forholdet til hans ellers så overbærende kone Inger. ( Maria Bonnevie. ) Lasse har meget arbejde og Inger når ikke at fortælle ham at han snart skal være far igen, før hun forulykker på en snescooter og mister barnet.
Imens er sikkerheden på basen blevet sikret yderligere. Den barske Major Haglund ( Stefan Sauk. ) er blevet tilkaldt for at sikre at alt går retskaffent til inden verden kommer og ser på det nye forsvarssystem.
Men pludselig kidnappes Lasse af terroristen Jacek ( Dejan Cukic. ) der tvinger ham til at pille ved det nye forsvarssystem. Han ved alt om Lasse familie og lover at det vil gå den ondt hvis han ikke makker ret.
Lasse går hvad han får besked på, men afsløres snart af Major Haglund, der har en personlig interesse i at finde terroristen Jacek. Han lægger en slagplan der til dels involvere Lasses familie. Men noget går ikke helt som det skal og snart må Lasse selv træde ind for at redde hans families liv, for den barske Jacek skyer ingen midler for at nå sit mål.

Instruktøren Kjell Sundvall har før lavet gode spændingsfilm. JÆGERNE var en stor oplevelse og viste at Svensk film sagtens kan måle sig med thrillere fra andre lande. Han har også instrueret TV-serien om BECK fra 2001.
I 2002 blev han nomineret til en Guldbjørn for filmen FYREN I NABOGRAVEN.
Kjell Sundvall blev ligeledes nomineret til en Guldbjørn i 1996 for JÆGERNE, som han det år vandt.
Kjell Sundvall siger om TRUSLEN at den giver et indblik i en skræmmende verden. Et indblik i at Sverige er gået hen og blevet en brik i et stort spil om magt, penge og indflydelse. Svenskerne har nemlig en stor våbenproduktion, der fabrikeres på verdensplan. Han mener at det for mange svenskere kan være svært at indrømme. Men sandheden er jo ofte ilde hørt. Fakta er at der er penge i det og at det derfor er et attraktivt marked.

Lasse bliver spillet af Shanti Roney, der før har spillet med i Kjell Sundvalls TV-serie BECK. Han har også haft roller i TV-serien TUSENBRØDRE fra 2002 og i Lukas Moodyssons film TILSAMMENS fra 2000.

Stefan Sauk er en alsidig herre når det kommer til roller. Han har både spillet teater og lavet film. Han har haft en rolle i teateropsætningen af MISS SAIGON fra 1998 og haft roller i filmene DØDELIG DRIFT fra 1999 og RÅNARNA fra 2004.

Maria Bonnevie spiller lasses søde kone Inger. Hun er nok mest kendt fra Ole Bornedals filmmatisering af DINA fra 2002. Men hun har før og siden spillet med i mange nordiske og internationale produktioner. Hun har også haft en rolle i Bille Augusts JERUSALEM fra 1996.

I truslen spilles den onde terrorist Jacek af Dejan Cukic. Han er kendt af mange for hans rolle i den store danske TV-serie NICOLAJ & JULIE fra 2002. Han har også været med i en anden stor TV-serie. Menlig TAXA fra 1997. Endvidere spiller han en stor rolle i det danske actiondrøn I KINA SPISER DE HUNDE fra 1999.

TRUSLEN indeholder en lang række store stunt opsætninger. De er tilrettelagt af stuntmanden Kimmo Rajala. Han er en af nordens bedste Stuntmænd. Han har i mere end 20 år haft hans eget firma og været med på over 450 produktioner. Alt lige fra reklamer over Tv-serier og film. Han er selv stuntmand i TRUSLEN, der efter hans udsagn krævede mange lange planlægninger. Den store snescooter jagt tog hele 3 uger at få i kassen.

TRUSLEN er en solid spændingsfilm. Den kan sagtens måle sig med alt andet der kommer ud i tiden. Det er en velfortalt historie og de forskellige personer har man en stor bunke forståelse for. Man lever sig hurtigt ind i Lasse mareridtsagtige kamp for at redde sin familie ud af terrorismens klør. Hans familieforhold er realistisk skildret, på en sådan måde at man nemt identificere sig med hans situation, der bestemt ikke er ønskværdig. Også terroristen Jacek spillet frækt af Dejan Cukic er vel fremstillet. Det er dejligt at se Cukic væk fra NICOLAJ & JULIE’s tårevædede univers. Han gør det godt som ondskabsfuld skurk, selv om man måske kan sige at han spiller på alle skurkes klassiske træk. Men det virker nu godt nok.
TRUSLEN indeholder en del action scener der giver baghjul til Lasse Spang Olsens spæde forsøg på at lave actionfilm, her i landet. Stundtholdet bag TRUSLEN har virkelig lagt sig i selen for at kunne fremvise nogle af de bedste actionscener i nordiskfilm i lang tid. Det er meget imponerende og supplere flot historien. De er der således ikke kun for eksplosionernes skyld, ligesom i en del andre film. I TRUSLEN er de en integreret del af historien. Det virker 100 % og Svensken har endnu engang vist at de er supergode til at skrue en realistisk thriller sammen, der får puplikum ud på det yderste stykke af biografsædet. Jeg glæder mig allerede til den næste film fra Kjell Sundvall’s hånd.

Titel: Truslen
Original Titel: hotet
Premieredato: 21. maj 2004