Valhalla Rising forpremiere i Øst For Paradis.

19. marts 2010 af Henrik Andersen Skriv en kommentar

Valhalla Rising forpremiere i Øst For Paradis. billede

En hyggelig aften, med en dyster film. Nicolas Winding Refn er tilbage for fuld skrue.

Torsdag D. 18/03/2010 var der forpremiere på Nicolas Winding Refns nye film. Vikingefilmen Valhalla Rising, med den Danske superstjerne Mads Mikkelsen i den store tavse rolle som den enøjede stumme viking, der må så meget grumt igennem, inden det hele ender endnu mere grumt. En på en gang barsk og smuk film der eftertænksomt viser, at der stadigvæk er håb for Dansk film.

Forpremieren foregik i den Århusianske biograf Øst For Paradis, der til dagligt fungerer som et tiltrængt åndehul for de filmfreaks, der er trætte af mainstream popcornfilm og søsygefremkaldende 3D knald, og som søger at slukke deres evige filmtørst i smalle produktioner fra ind og udland. Øst For Paradis har i mange år fungeret som dette tørstslukkende vandhul, og derfor var denne smukke gamle biograf helt bestemt også de rette ramme for denne eksklusive forpremiere.

Valhalla Rising er en del af Filmfestivalen CPH PIX der udspiller sig i København fra den 15-25 april 2010. CHP PIX er en slags afløser for den ellers populære Natfilmfestival, der ikke eksisterer mere. Desværre er CPH PIX kun en festival der kører i København, men Øst For Paradis lover at til næste år, vil de sørge for at ligge billet ind til flere af festivalens titler, så det jyske filmpublikum også får chancen for at nyde de mange filmproduktioner der for de flestes vedkommende ikke er i Dansk biografdistribution.
Men allerede i år vil der blive mulighed for at se et par filmperler i Øst For Paradis, for inden fremvisningen af Valhalla Rising kunne biografen meddele, at de vil leje en kassevogn og fragte en god håndfuld af festivalens film over broen til den jyske muld. Så bor man i eller i rimelig afstand til Århus kan det anbefales, at man i den kommende tid ser ekstra godt efter i Øst For Paradis’ filmkalender.

Inden Valhalla Rising løb over lærredet i den nyistandsatte sal A, var der en fin reception hvor aftens gæster på bedste vikingemaner kunne mæske sig i tørret kød og dejlig mjød fra Midgård Øl.
På programmet skulle også have været både filmens instruktør Nicolas Winding Refn og hovedrolleindehaveren Mads Mikkelsen, men de var desværre blevet forhindret i at deltage. Dette tog både Øst For Paradis og det fremmødte publikum i stiv arm. Der blev åbnet et par ekstra flasker mjød og stemningen blev yderligere skudt i vejret, inden den dystre film tog sin begyndelse.

Valhalla Rising har fået blandende anmeldelser, men også rosende ord er blevet kastet i retning af filmen. Her er nogle citater fra verdenspressen:

Valhalla Rising kryber ind i dit sind og bliver der, det er imponerende filmkunst.
Empire. UK.

Denne film svarer visuelt til at indtage en kokain og acid-cocktail. En ren sanse eksplosion.
Bizzare. UK.

Nicolas Winding Refn har med Valhalla Rising lavet sin (unge) karrieres mest gådefulde og mest vellykkede film.
Edgar. FR.

Den hypnotiske vikinge-saga er af det amerikanske filmtidsskrift Film Comment blevet kaldt "et gadekryds mellem Andrej Tarkovskij og Rammstein", og den er også blevet døbt til en vikingefilm, der er for genren, hvad Rumrejsen År 2001 er for Science fiction.

Historien kort ridset op, handler Valhalla Rising om den stumme men overnaturligt stærke kriger, One Eye (Mads Mikkelsen). Han har igennem flere år været holdt fanget af høvdingen Barde. Med hjælp fra slavedrengen, Are slår han sin fangevogter ihjel, og sammen flygter de ud på en rejse ind i mørkets hjerte. Undervejs må de flygte fra en gruppe dusørjægere, og One Eye og Are stiger ombord på et vikingeskib hvis mandskab er på vej til Jerusalem, men skibet bliver hurtigt opslugt af en uigennemtrængelig mystisk tåge, som ikke opløser sig, før de får øje på et ukendt land. I takt med, at det nye land afslører sine hemmeligheder, og vikingerne møder en grum skæbne, finder One Eye endelig ud af hvad han skal med sit liv.

Efter endt fremvisning på en speciel og intens film vaklede publikum ud af den mørke sal. Mæt af tørret kød og sødt mjød, og ikke mindst visuelt mæt oven på Nicolas Winding Refns stilsikre vikingesaga, der nok skal dele vandende når filmen engang får Dansk premiere.

En dejlig aften, med en dejlig film, i en dejlig biograf.

En anmeldelse af Valhalla Rising vil naturligvis komme på ON-Z når filmen har Dansk premiere den 31/03-10.