Van Morrison : Pay The Devil – CD+DVD

30. juni 2006 af Toke Nielsen

3 stjerner Skriv en kommentar KØB MUSIK DVD'EN HER

Van Morrison : Pay The Devil – CD+DVD billede

The Belfast Cowboy snyder djævlen og napper sig en musikalsk middagslur.

Man kunne jo have håbet at den efterhånden aldrene irske herre ”Van The Man” Morrison havde leveret endnu et bevis på sit ubestridelige talent inden for nok især Rhythm & Blues med dette 39 album; Pay The Devil. Men i stedet har The Belfast Cowboy valgt at sætte cowboyen i førersædet og lavet en næsten rendyrket Country & Western udgivelse der glimrer ved at kun tre af de 14 numre er skrevet af manden selv. Og hvor Morrison tidligere har været næsten trendsættende inden for sit område og i den grad har sat sit nikotingule fingeraftryk på musikhistorien, der falder Pay The Devil igennem med et brag og må i bedste fald betegnes som et slags musikalsk middagslur for Morrison med band, der på det nærmeste sover sig igennem hele det dybt forudsigelige album. Trods samtlige medvirkendes irske herkomst er der tilpas med fiol, steelguitar og lidt mundharmonika til at give den ”rigtige” Nashville lyd, men den nerve og sjæl man ellers kan finde i genren er aldrig til stede, trods vage antydninger af den røgede barstemning der altid følger i kølvandet på Morrison og det hele bliver alt i alt en meget kedsommelig og tam affære.

Albumet er udkommet i en version der inkluderer en DVD med live-optagelser fra The Ryman Auditorium i netop Nashville og her må vi nøjes med sølle fem numre ud af cd’ens 14. Det er faktisk synd og skam da live-versionen er væsentligt bedre end studieindspilningerne. Men stadigt er der ikke så meget at komme efter og selv den mest hardcore Morrison fan må vist lige trippe over sin indre tolerancetærskel og håbe på bedre tider for den gamle irlænder. Til gengæld er de fem numre yderst lækkert filmet med bevidst grovkornede sort/hvid optagelser der giver den helt rigtige autentisk/nostalgiske feeling som Morrison kan tillade sig uden at virke krukket, hvilket er den eneste grund til at ærgre sig over at man ikke får koncerten i sin fulde længde.

Koncertoptagelsen indeholder:

1: Playhouse
2: Till I Gain Control Again
3: Big Blue Diamonds
4: This Has To Go Stop
5: There Stands The Glass

Hvis albumets titel refererer til legenden om musikeren der solgte sin sjæl til djævlen for sit musikalske talent, må gamle Lucifer vist føle sig gevaldigt snydt hvis dette er Morrisons bedste bud på et afdrag. Men tre små stjerner skal gå til den samlede udgivelse som tak for de lækre billeder.

DVDen er venligst stillet til rådighed af

Universal Music Danmark.

Titel: Van Morrison : Pay The Devil – CD+DVD