Victor Frankenstein

21. august 2016 af Lykke Jensen

Victor Frankenstein billede

Victor Frankenstein er et kedeligt og akavet forsøg på at forny Frankenstein-myten

Victor Frankenstein (2015) er den nyeste i rækken af filmatiseringer baseret på Mary Shelleys berømte roman “Frankenstein”. Siden bogens udgivelse i 1818, har folk gyst over historien om videnskabsmanden Victor Frankenstein, der forsøger at trodse menneskets udødelighed. Men hvordan gør man fortællingen om Frankenstein spiselig for et publikum i 2015? Tilføj eksplosiv action, CGI-effekter, en ballerina og en pukkelrygget Daniel Radcliffe.

I Victor Frankenstein møder vi Igor (Daniel Radcliffe), en pukkelrygget cirkusklovn, der drømmer om den smukke cirkusballerina Lorelei (Jessica Brown Findlay). Igor har en stor interesse for den menneskelige anatomi og studerer flittigt lægevidenskabelige bøger, men bliver behandlet usselt af cirkusfolkene. Da han en dag bliver spærret inde i et bur, bliver han befriet af videnskabsmanden Victor Frankenstein (James McAvoy), der ansætter Igor som sin assistent. Uheldigvis bliver en mand dræbt under deres flugt fra cirkusset, og snart har de efterlysninger og politiet på nakken.
Sagen efterforskes af den religiøst fanatiske politibetjent Roderick Turpin (Andrew Scott), der vil gøre alt for at bekæmpe Frankensteins blasfemiske forsøg på at skabe liv. Samtidig forsøger den trofaste Igor at redde Frankenstein fra sit eget monster såvel som sin egen sindssyge.

Skuffende baggrundshistorier
Frankenstein-historien har affødt utallige teateropførelser, filmatiseringer og tv-indspilninger gennem årene. Mest berømt er nok Frankenstein fra 1931 med Boris Karloff som det tragiske, ensomme monster.
Denne 2015-udgave af Frankenstein handler i højere grad om forholdet mellem Frankenstein og Igor i stedet for skabelsen af et monster, hvilket der ikke er noget galt i. Galt er det dog at man vælger at indspille en velkendt historie som Frankenstein uden at tilføje noget nyt og originalt til historien. Det eneste forsøg på fornyelse er den kiksede baggrundshistorie til Igor, en karakter som ikke var med i Mary Shelleys oprindelige bog, men som er udsprunget af de mange filmatiseringer der har været gennem årene. Igors askepot-agtige forvandling fra pukkelrygget cirkusfreak til Frankensteins ranke, alvidende assistent virker utroværdigt og fjollet. Det samme gør den forcerede romance mellem Igor og ballerinaen, der er fuldstændig unødvendig for historien.

Overspillet, uinspireret genfortælling
Filmen er en rodet, kaotisk affære med ofte ufrivilligt komisk skuespil fra ellers kompetente skuespillere som James McAvoy (Atonement, X-men-filmene)
Et af hovedproblemerne i Victor Frankenstein er dialogen, der flere steder er tåkrummende teatralsk og melodramatisk. I løbet af filmen var jeg ofte i tvivl om skuespillerne var med i Frankenstein-film eller stod på scene i London West end. Et andet problem er at filmen ikke kommer udover de sædvanlige karikerede arketyper vi allerede kender fra historien: den maniske videnskabsmand, den trofaste assistent, det stumme, tårnhøje monster - der i denne version ligner forbløffende meget en zombie-udgave af Arnold Schwarzenegger(!). Som sagt tilføjer Victor Frankenstein ikke nogen nye interessante lag til historien, men genfortæller den samme gamle historie igen.
Man kunne evt. have ladet sig inspirere af HBO’s gotiske tv-serie Penny dreadful der succesfuldt skaber et mørkt og stemningsfuldt, victoriansk univers, hvor de kendte monsterarketyper har fået et nyt twist.

Hvis der er noget positivt at fremhæve ved filmen er det de flotte kostumer og den veludførte scenografi. Men dette opvejer ikke den klodsede dialog og de uinspirerede personskildringer. Hvis man ønsker at se en Frankenstein-filmatisering vil jeg foreslå at man holder sig til de gamle originale klassikere som “Frankenstein”(1931) og “Bride of Frankenstein”(1935), der har en del år på bagen, men stadig er charmerende og underholdende.

Ekstramateriale
Victor Frankensteins blu-ray-disc finder man The making of Victor Frankenstein, hvor skuespillerne og filmholdet diskuterer hvordan filmen blev lavet. Derudover kan man se slettede scener, et billedgalleri og en sneak peak.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount.

Titel: Victor Frankenstein
Original Titel: Victor Frankenstein