Vølvens Forbandelse.

15. oktober 2009 af Henrik Andersen

Vølvens Forbandelse. billede

Vølvens Forbandelse ligger sig pænt op af de mange fantasifulde børnefilm, Danmark har stået for de sidste par år. Den mangler dog en anelse saft og kraft for at ryge helt til tops.

Teenageren Valdemar (Jonas Wandschneider) og hans gammelkloge lillesøster Sille (Clara Maria Bahamondes) skal være alene hjemme en uges tid, da deres travle forældre skal på ferie. Valdemar kan ikke stå for fristelsen, da han ser sin fars nye Audi, og beslutter sig for at tage en prøvetur sammen med sine venner. Det går naturligvis galt, og Valdemar skader den nye bil for 70 000 kroner. Nu er gode råd dyre, så da Valdemar møder den mystiske fysiker Benedict (Jakob Cedergren), og han tilbyder Valdemar penge for at udfører en opgave for ham, slår Valdemar til. Benedict har levet siden vikingetiden, hvor han modtog en forbandelse om evigt liv af Vølven (Stine Stengade), byens troldkvinde. I alle disse år har Benedict levet, og blot ønsket at han kunne leve et almindeligt dødeligt liv. Han ved dog, at hvis han kunne rejse tilbage i tiden og hente et kors som Vølven brugte til at forbande ham med, kunne alt blive godt igen. Det er dette kors Valdemar bliver sendt tilbage efter i Benedicts tidsmaskine. Men skæbnen vil at Valdemar ikke får fat i korset i vikingetiden, og nu må han sammen med sin lillesøster rejse op igennem Danmarkshistorien på jagt efter korset. Men det bliver ikke hyggeture Benedict sender dem ud på, for Vølven er altid lige i hælene på dem, og altid et skridt foran.

Danske eventyrfilm med et strejf af Science Fiction er en sjældenhed. Men ikke desto mindre er Vølvens Forbandelse en af slagsen. Den ligger sig fint i slipstrømmen af andre Danske børnefilm som Guldhornene og de 3 film om Tempelridderne. Selvom den er lidt sløv i optrækket og handlingen trækker en anelse i langdrag formår den i flere scener at skabe spænding nok til at underholde dens unge målgruppe. Ikke et genremesterværk som De Fortabte Sjæles Ø, men dog medrivende nok til at fastholde selv de mindste i målgruppen.

Skuespillet er udmærket, og specielt Stine Stengade giver den gas som den onde troldkvinde der også har filmens bedste on-liners. Det lyser ud af hende, at hun har nydt at spille Vølven, og hendes spil brænder igennem og løfter filmen som helhed. De unge børneskuespillere er en anelse stive i deres replikker og Jakob Cedergren tangere til det kedelige i hans portræt af den udødelige Benedict.

Vølvens Forbandelse vil ikke bare underholde, den vil også undervise, og har man lyst til at snakke med børnene om filmen bagefter kan det anspore til et par timers Danmarkshistorie, hvilket jo i grunden er fint tænkt.

Kunne man lide de 3 film i Tempelridder serien kan man med sikkerhed også godt lide eventyret om Valdemar, Sille og Vølvens Forbandelse.

Ekstramateriale.

Det eneste ekstramateriale der er at finde på denne DVD udgivelse er et fotoalbum med billeder fra filmen.