World In Conflict (PC)

1. november 2007 af David Lund

5 stjerner Skriv en kommentar KØB SPILLET HER

World In Conflict (PC) billede

3. verdenskrig er brudt ud i et ekstremt underholdende Real Time Strategy spil.

Forestil dig at Den kolde krig mellem USA og det tidligere Sovjetunionen i 1989 blev til 3. verdenskrig. Sovjetunionen foretager en invasion af USA med alt hvad de har, og lader intet stå i vejen. Det er det overordnede plot i ”World In Conflict”, der dog bringer det hele på et mere personligt niveau ved, at lade dramaet udspille sig mellem diverse generaler, kaptajner, løjtnanter og menige soldater i det amerikanske militær, hvor man selv netop er kommet til for, at lede en mindre hær i forsvaret mod Sovjetunionen. Det er en gennemgående fantastisk og sært nok troværdig historie, og selv hvis gameplayet ikke fungerede optimalt, ville historien nok holde stramt fast om spillerne indtil den bitre ende, hvor Sovjetunionen har presset sig hele vejen fra Seattle til New York.

Det siger nærmest sig selv, at ”World In Conflict” er et Real Time Strategy (RTS) spil, og det tager egentligt glimrende fat om det koncept som ”Company Of Heroes” tog fat i sidste år. Forskellen er blot at ”World In Conflict” er uendeligt meget lettere at sætte sig ind i, og efter en fin og hurtig tutorial, der for engang skyld ikke virker direkte fornærmende, bliver man sat i gang med gradvist sværere missioner. Det er kun muligt at spille som USA i singleplayer versionen (føler jeg en expansion pack der er på vej her?), så der er ikke mange andre valg end sværhedsgraden før man sætter i gang.

Ligesom i ”Company Of Heroes” er det territorium hele spillet handler om. Jo mere territorium du ejer, jo mere militær kan du smide på banen. Det er hovedsageligt tanks og fodfolk der bliver brugt i kampene, og få at få fat i disse, skal du blot vælge et sted på kortet, og nogle fly kommer og smider dem af til dig. Du kan også smide bomber og andre spændende ting i hovedet på fjenden, men det kræver præcision og, at du kan forudse fjendens næste træk, da der går lidt tid, fra du vælger hvor bomberne skal falde, til de bliver smidt. I de mest ekstreme tilfælde får du lov til at smide en atombombe, men konsekvenserne er naturligvis store. Spillets missioner er delt op i primære og sekundære. De primære er de missioner du skal gennemføre for at komme videre i spillet, og de sekundære er valgfri ekstra missioner, som til gengæld kan give dig medaljer og få dig til at stige i rang. Gameplayet er simpelt og medrivende, der er ingen store overraskelser, blot en medrivende historie, der både bliver fortalt imens du spiller, og i længere sekvenser imellem missionerne. Jeg foreslår dog ikke at vælge den letteste sværhedsgrad, da den nærmest kan klares med bind for øjnene.

Grafikken er endnu en fantastisk ting ved ”World In Conflict”. Dem der kender byerne spillet udspiller sig i, vil kunne nikke genkendende til disse. Detaljerne er rige, og kort efter spillets start, kan man se millioner af faldskærme der falder henover himlen, et fantastisk syn, der er lavet virkelig flot og skræmmende. Lydene i spillet er ganske intense, og gengiver en 3. verdenskrig godt, da man til tider synes det hele lige er voldsomt nok. Der ligger også lidt musik i baggrunden fra tid til anden, som danner ramme om en tyk stemning, der er nødvendig for, at få spillet til at fungere optimalt. Stemmerne i spillet er helt fantastiske, og vi er nu nærmest nået til det punkt i spillets historie, at vi som forbrugere ikke længere vil godtage dårlige stemmer længere. Spil er blevet et enormt marked, og kvaliteten skal ligeså følge med. Med Alec Baldwin som fortæller, siger det efterhånden også at flere og flere kendte skuespillere er med på bølgen, og der går nok ikke længe, før kendisser optræder ligeså ofte i spil som i tegnefilm.

”World In Conflict” kan naturligvis også spilles som multiplayer, hvor man kan vælge Sovjetunionen, og prøve sig frem med Den Røde Hærs midler. Multiplayer er ligesom singleplayer ganske medrivende, selvom de fleste andre spillere ude på internettet allerede nu har rigtig godt styr på det hele, så forvent ikke en sejr i første eller anden omgang.

”World In Conflict” er et fremragende spil med en fremragende historie. Måske er det ikke videre originalt, men det er egentlig ligegyldigt da det er så satans underholdende. Alle med en hang til RTS-spil gør klogt i at investere i ”World In Conflict”, og det er lige før, at jeg selv anbefaler det til folk, der er mere skeptiske overfor genren.

Spillet er venligst stillet til rådighed af:
Vivendi Games Danmark.

Titel: World In Conflict