X-Men: Days Of Future Past. Steel Book.

17. oktober 2014 af Henrik Andersen

X-Men: Days Of Future Past. Steel Book. billede

Bryan Singer instruerer med sikker hånd dette flotte kapitel i X-Men film serien. Kunne man lide den forgående First Class, vil man højst sandsynligt også syntes om denne. Bryan Singer har med Days Of Future Past lavet et mesterværk inden for superheltefilmgenren.

I en nær fremtid er verden nærmest bukket under og både mennesker og mutanter lider under en overmagt, der vil udslette alle mutanter, og dem der støtter op omkring dem. Charles Xavier, Wolverine, Storm og de andre mutanter barrikadere sig, og gør sig klar til deres sidste slag imod overmagten, der gang på gang sender de usårlige Sentinels efter dem. Som et sidste desperat forsøg sender de Logan tilbage til 70’erne for at sætte en stopper for dem, der dengang opfandt de altødelæggende Sentinels. Dem forførende Mystique er blandet ind i det hele, da det er hendes DNA, der er inspiration for de farlige robotter. Så Logan må tilbage i tiden og overbevise den meget unge Xavier om planen, dernæst skal de have befriet Magneto fra hans fængsel under Pentagon, og når dette er gjort skal de stoppe Mystique for at myrde Dr. Bolivar Trask. Der er mange tråde der skal falde på plads, og ud over de fysiske udfordringer vores helte må igennem, har de også hinanden og ikke mindst sig selv at kæmpe med.

Days Of Future Past er en fortsættelse til X-Men: First Class, og egentligt også en fortsættelse til The Last Stand, og er blandt de bedste superhelte film der nogensinde er lavet. Instruktøren Bryan Singer brænder for X-Men universet, og hans entusiasme brænder igennem fra første til sidste frame. Han har valgt at bevare den gode historie, og de spændinger der er karakterne imellem, som en stor del af filmens fokus, hvilket klæder den virkelig godt. Selvfølgelig er der også masser af spektakulære effekt scener, men de tager aldrig overhånd, og selv når det buldre og brager allermest, så er det stadigvæk kun med det formål at drive historien og dens person galleri fremad. De fleste andre Amerikanske Blockbusterer falder tit ind under klichéen om at tomme tønder buldre mest, og specielt de sidste par Transformers film har været temmelig overskruede. Her er det dejligt at Bryan Singer slår koldt vand i blodet, og med kyndig og stilsikker hånd fortsætter med hans X-Men univers, som vi kender det.

Days Of Future Past har et imponerende cast, der ud over gamle kæmper som Patrick Stewart og Ian McKellen, selvfølgelig også tæller vores allesammens Hugh Jackman i hans glansrolle som Wolverine, og skønne Halle Berry som Storm. Men det slutter ikke her, for castet fra First Class er igen i arbejdstøjet og James McAvoy som en ung Xavier og Michael Fassbender som en ung Magneto / Erik Lehnsherr spiller på ny deres roller med stor indlevelse. Michael Fassbender bliver ved med at imponere i alt hvad han medvirker i, og hans bud på Magneto er fuldstændig overtruffen god. Når man nu nævner alle disse fine præstationer, kommer man heller ikke uden om Jennifer Lawrence som den dejlige men virkelig farlige Raven / Mystique. Jennifer Lawrence skinner i alt hvad hun er med i, og selv hendes optræden i de ellers temmelig kedelige Hunger Games film, gør dem værd at se. Mystique har aldrig været portrætteret bedre end i Days Of Future Past. Evan Peters der er kendt for hans roller i American Horror Story serien spiller den lynhurtige Peter / Quicksilver, og med hans intense spil levere han en af filmens bedste action scener hvor han, hurtigere end lyden redder sine mutant venner ud af Pentagon. En redningsmission der med sikkerhed vil blive husket i lang tid.

Bryan Singer og manuskriptforfatter Simon Kinberg beviser med Days Of Future Past, at man sagtens kan lave en Amerikansk Blockbuster, der trods tunge effekter og et mega Hollywood cast, stadigvæk bevarer sin nærhed og indlevelse, og er tro imod sig selv og sine fans.

Ekstramateriale.

Der er masser af ekstramateriale at finde på denne Blu-ray Steel Book udgivelse, der ud over 2D versionen også indeholder en 3D version af filmen. Flere af filmens scener gør sig godt i 3D, men er man træt af dette medie, går det sagtens at opleve den i traditionel 2D.

Ekstramaterialet indeholder blandt andet også filmens trailer, slettede scener, X-Men: Reunited, Sentinels: For a Secure Future og en masse andet guf for fan af serien.

Lyden kan nydes i DTS-HD-MA 7.1 og AD DD 5.1, og filmen kan ses i sit oprindelige Cinemascope format. Overførslen til Blu-ray mediet fungere upåklageligt og billedet står blændende skarpt.

Days Of Future Past kan ses med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.