John Wick: Chapt...

Blancanieves

16. januar 2014 af Sidsel Runge Kristensen

6 stjerner Skriv en kommentar

Blancanieves billede

Ovenud betagende Snehvide som sort/hvid stumfilm savner hverken farve eller tale.

Carmencita (Sofia Oria) vokser op i 1920ernes sydlige Spanien så godt som forældreløs. Hendes mor døde ved fødslen, og hendes far, en legendarisk tyrefægter (Daniel Giménez Cacho), er forkrøblet fange i sit eget hus langt væk fra sin datter. Omringet af dans og kærlighed under sin bedstemors tag, drømmer Carmencita forgæves om at få et glimt af ham.

Da bedstemoren dør, må Camencita snart udholde en opvækst hos sin griske og egoistisk stedmor, tyrannisk portrætteret af Maribel Verdú, som ondskabsfuldt forsøger at holde far og datter adskilt. En dag, nu en ung kvinde, tilslutter Carmen (Macarena Garcia) sig en trup omrejsende, tyrefægtende dværge.

Grimm frem for Disney
Blancanieves er baseret på Brødrene Grimms eventyr, Snehvide fra 1854, og snarere end Disney-klassikeren, Snehvide og de syv dværge (1937) har denne spanske version da også et mere realistisk fundament. Godt nok kan man glædeligt nynnende bevæge fødderne til replikationen af en vis dansescene, men her ses ingen magi, og ingen høres bryde ud i sang.

Faktisk høres ingen overhovedet, for filmen er, som nævnt, skabt i stumfilmens tegn. Blandt andet derfor er Blancanieves en fortolkning, de andre versioner af historien om Snehvide, som året bød på (Snow White and the Huntsman (2012) og Mirror Mirror (2012)), en, de på ingen måde kan sammenligne sig med. For en gangs skyld er løftet om fornyelse overholdt og mødt med sand originalitet - en originalitet, som tilmed byder på overraskende fordrejninger, der udfordrer den oprindelige fortælling.

En intens og sanselig oplevelse
Men det er ikke kun filmformatet, der gør Blancanieves enestående. Hver eneste figur udtrykker dybde, og deres reaktioner synes omhyggeligt at afspejle deres motivation. Instruktør, Pablo Berger (Torremolinos 73 (2003)) har formået at få det bedste ud af sine skuespillere, som til gengæld udviser fremragende forståelse af egne roller. Det er næsten en skam kun at fremhæve to, men både den ældre og måske egentlig allermest den yngre version af Snehvide-figuren har mimik og udstråling, der gør dem tilstedeværende selv efter filmens sidste scene.

Det samme kan siges om den af Alfonso de Vilallonga komponerede musik, der ikke blot forlanger at blive hørt, men følt. Vilallonga har formået at skabe en lyd, der fremstår fuld af erindring allerede ved første gennemlytning, og i kombination med skuespillernes udtryk er verbale replikker et komplet udnødvendigt og overflødigt koncept. Cinematografisk mangler Blancanieves heller ikke noget. Overgangene fanger æraen på autentisk vis, og flotte perpsektiver på blandt andet tyrefægtningsarenaer bidrager til den visuelle oplevelse.

Trods sit realistiske udgangspunkt er Blancanieves en fortryllende film, der giver én lyst til at forsvinde ind i et univers af tango og smil, og det er næsten synd at sige mere om den, for den er, hvis nogen, en film, der skal ses og ikke diskuteres.

Titel: Blancanieves
Original Titel: Blancanieves
Premieredato: 16. januar 2014