The Dark Knight (4K UHD)

10. februar 2018 af David Lund

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

The Dark Knight (4K UHD) billede

Christopher Nolans bedste Batman-film i den hidtil bedste opløsning.

Da en af Hollywoods allerstørste guldkalve Christopher Nolan i sin tid gik i gang med sin Batman-trilogi, havde de færreste nok udregnet resultatet. “Batman Begins” blev også modtaget lidt blandet, da skabelsesberetningen ikke afviger meget fra Tim Burtons version, og skurken var langt fra mindeværdig. Det eksistentielle i Nolans første film om Batman fløj desuden over hovedet på de fleste, da den indre kamp er subtil. Alt dette blev langt mere understreget i den næste film “The Dark Knight”. Pludselig gav “Batman Begins” mening for masserne, da det subtile kom ud af skyggerne og fortællingens begyndelse skulle bane vej for noget større. Jeg husker stadig, hvordan jeg kom hjem fra en ferie, og opdagede hvordan hele landet var henrykte over filmen. Den blev omtalt i samtlige medier, aviserne havde helsides annoncer med de mange topkarakterer til filmen og alle talte om den. Det undrer mig ikke, hvis den reaktion var den samme verden over, for “The Dark Knight” er stadig den dag i dag et mesterværk, der pt. har pladsen som den fjerdebedste film nogensinde på IMdB. Den formår at udvide det påbegyndte univers tilstrækkeligt, og tilføje nye elementer som hidtil ikke var udforsket i lignende film.

“The Dark Knight” er en direkte fortsættelse af “Batman Begins” på mange måder. Når “Batman Begins” afslutter med en ledetråd til denne films skurk, samler “The Dark Knight” tråden op, og fortsætter fortællingen derfra. Det er også en film, der fortsætter mange af de temaer, som “Batman Begins” havde berørt og påbegyndt. Batmans indre kamp, forskellen på det gode og det onde og lignende eksistentielle emner ligger i højsædet for en fortælling, der også bare kan nydes for underholdningens skyld. Dette er nemlig en af de største genistreger “The Dark Knight” byder på - den intellektuelle seer samt dem der smider hjernen inden filmens begyndelse, vil begge få en oplevelse udover det sædvanlige. På trods af sine tunge emner, er filmen nemlig en højoktan oplevelse af de sjældne med velfungerende spænding og twists der for engang skyld samarbejder med plottet.

Nolans sikre instruktørhånd væver en sjældent visuel og dramaturgisk velfungerende filmisk rutsjebanetur sammen, der omfavner langt de fleste filmfans trods forskelle. Måske er Nolans valg i selve actionscenerne diskutable, men der er en mening med galskaben, og dermed en værdi man ikke kan fratage dem. Det samme kan siges som Christian Bales fortolkning af Batman og Bruce Wayne. Som Bruce er manden sikkert den hidtil bedste i rollen, men som Batman kan man diskutere om især stemmen bliver en anelse for karikeret. Derimod er der ikke en finger, at sætte på Heath Ledgers præstation som Batmans ærkefjende Jokeren. Ledger er lige dele psykotisk og tragisk i en præstation som kan måle sig med de allerbedste i filmhistorien.

“The Dark Knight” er fortsat en målestok for alle superheltefilm. De færeste kan ramme samme niveau, men blot det at komme i nærheden, er mere end rigeligt. Det er svært at tro, at der allerede er gået 10 år siden den udkom, for der er sket en masse på superhelteområdet siden. Den er dog klart en gensyn værd nu på 4K. Mere end en gang. For “The Dark Knight” har ikke mistet nogen værdi eller relevans. Tværtimod.

Billede & Lyd - 6/6

Selv på blu-ray var “The Dark Knight” en fremragende oplevelse billede- og lydmæssigt. Nolan har skudt introsekvensen i IMAX og resten på film, så kvaliteten er fuldstændigt i top. På 4K bliver dette naturligvis endnu bedre. En mærkbar dybde i de mørke scener og små detaljer popper op rundt omkring. Farverne sidder lige i skabet på en film, hvor hvert eneste skud indeholder visuelle lækkerier. Dolby Atmos sporet er en endnu større forbedring på blu-rayens TrueHD lydspor, hvor en større tyngde opleves imens man bliver svøbt ind i en perfekt lydbalance i samtlige højtalere.

Ekstramateriale - 4/6

Der er intet nyt ekstramateriale på udgivelsen her, og det hele ligger som sædvanligvis på den medfølgende blu-ray disc. En række interessante featurettes der nærmer sig to to timers spilletid samt galleri, tv spots osv. Det kunne have klædt udgivelsen med et kommentarspor af en slags eller andet nyt.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: The Dark Knight
Original Titel: The Dark Knight