Transformers: Revenge Of The Fallen (4K UHD)

9. januar 2018 af David Lund

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Transformers: Revenge Of The Fallen (4K UHD) billede

The Room? Plan 9 From Outer Space? Nej, Transformers: Revenge Of The Fallen er nok den værste film nogensinde.

Da instruktøren Michael Bay påbegyndte sin første “Transformers” film tilbage i 2007, havde han allerede etableret et tvivlsomt ry. Med makværker som “Pearl Harbor” og “Armageddon” bag sig, var der ikke de store forventninger til Bays fremtidige projekter. Men der opstod alligevel en vis forventning, da en stor del af os er opvokset med de levende robotter. Transformers er nemlig noget legetøj, der er blevet solgt med stor succes igennem flere årtier, og nostalgi vejer tungere end objektive sandheder. Vi så igennem fingrene med, at det var Michael Bay, der ville stå bag denne film. Selvom resultatet skuffede mange, er “Transformers” på ingen måde horribel. Faktisk er det en af Bays allerbedste film. Hvad der skete herefter, var dog en ren kunstnerisk voldtægt af en franchise og filmmediet som helhed. Bay har scoret kassen med hans indtil videre fire efterfølgere, der alle kan placeres fint mellem Ed Wood og Tommy Wiseaus film, som de dårligste film nogensinde.

Den første efterfølger til “Transformers” blev “Transformers: Revenge Of The Fallen”, og den er faktisk så dårlig, at selv Michael Bay har indrømmet det. Historien fortsætter hvor den første film slap, og Megatron skal endnu engang besejres af Optimus Prime og hans kammerater. Denne gang har Sam nogle symboler i tankerne, som de onde Decepticons har brug for.

Hvor den første “Transformers” film havde en solid opbygning, jævn action og et nogenlunde sammenhængende plot, prøver fortsættelsen her noget andet. Der er ingen opbygning, al action bliver filmet for tæt på robotterne (så man nærmest kun kan se enten deres hænder eller fødder) og plottet er hamrende rodet. Alt er lort fra start til slut, og det eneste man kan tage hatten af for, er filmens effekter. CGI’en er nemlig stadig her næsten et årti senere overbevisende, men det er resten af filmens elementer ikke. Det virker mest som om, at filmen er et resultat af instruktørens hjerneblødning, for plothuller og usandsynligheder hober sig op til at skabe et bjerg af det pureste vås. Det hjælper heller ikke, at to nye karakterer repræsenterer noget af det mest ufrivilligt racistiske set på film nogensinde. Det er faktisk bare direkte fornærmende ligesom resten af filmen virker som en stor langefinger til samtlige film før og efter. Dette er anti-kunst af værste skuffe, og hverken underholdende eller ufrivilligt underholdende.

Shia LaBeouf spiller endnu engang hovedrollen, og det er nu ikke en direkte dårlig præstation. Det er bare en enormt anonym præstation. Enhver anden ville kunne have gjort det på samme overfladiske måde. Det ville dog være acceptabelt, hvis kærlighedsinteressen og kemien imellem dem havde fungeret. Det er dog enormt sterilt og fjernt - præcis ligesom det næsten altid er, når kærlighedsinteressen bliver spillet af Megan Fox. Begge skuespillere har dog præsteret godt før, hvilket tyder på at Bays manglende instruktøregenskaber er den egentlige årsag til, at karaktererne fremstår endimensionelt. “Transformers: Revenge Of The Fallen” blev en advarsel for, hvad vi havde i vente af franchisen. Rod, plothuller, usammenhæng, dårlig fortælling, elendig klipning, forvirrende filmet og kedelige præstationer giver sammenlagt et håbløst makværk, der desværre ikke engang er så dårligt, at det er sjovt. Det er bare dårligt.

Billede & Lyd - 6/6

Hvad Michael Bay ikke mangler, er penge. “Transformers: Revenge Of The Fallen” er skudt på film, konverteret til 2K og nu opskaleret til 4K, og det ser fremragende ud og lyder mindst ligeså godt. Bybillederne er hamrende imponerende, fyldt med komplekse detaljer og med et gulligt farvefilter, der giver en fornemmelse af varme. Noget som filmens indhold godt kunne bruge en del mere af. Lyden er i Dolby Atmos, hvilket som altid betyder en god bund og detaljer der farer om ørerne. Lydeffekterne får et ekstra hidtil uhørt boost, og både musik og bas er skruet lidt ekstra op, uden det går ud over dialogen.

Ekstramateriale - 2/6

“Transformers: Revenge Of The Fallen” udkom i sin tid i en version med to blu-ray discs, hvor den anden havde et væld af ekstramateriale. Denne gang må man nøjes med det, der ligger på den første disc. Ligesom med de andre 4K-udgivelser, indeholder denne nemlig også en blu-ray disc, og det er den, du skal smide i afspilleren for at nyde ekstramaterialet. Det består af det samme kommentarspor som i tidligere udgivelser, med Bay og de to manuskriptforfattere. Bay er optaget for sig og manuskriptforfatterne sammen, hvilket udelukker en del diskussion, og gør det til en meget kold og objektiv oplevelse, selvom flere anektdoter sådmænd er ganske interessante.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount

Titel: Transformers: Revenge Of The Fallen
Original Titel: Transformers: Revenge Of The Fallen
Premieredato: 14. november 2017
Instruktør: Michael Bay
Skuespillere: Shia LaBeouf, Megan Fox, Josh Duhamel
Spilletid: 150 min.
Selskab: DreamWorks (presents) (A Michael Bay Film) (as DreamWorks Pictures) Paramount Pictures (presents) Hasbro (in association with) Di Bonaventura Pictures (as di Bonaventura Pictures) Amblin Entertainment (uncredited) Platinum Dunes (uncredited), 2009
Genre: Action , Sci-Fi