Captain Phillips

15. marts 2014 af Jesper Poulsen

Captain Phillips billede

Ubudne gæster ombord...

Dette er filmatiseringen af Richard Phillips' traumatiske oplevelser, hvor han som kaptajn på MV Maersk Alabama blev kapret af somaliske pirater i 2009. Manuskriptet er baseret på Phillips' bog A Captain's Duty, omhandlende de autentiske omstændigheder, da fragtskibet blev entret af en lille gruppe svært bevæbnede og determinerede banditter.

Tom Hanks spiller hovedrollen som Phillips, der må stille sig som den centrale figur som både skal holde hovedet koldt, beskytte sit mandskab og udtænke muligheder i en ekstremt anspændt situation. En nærmest umulig opgave, selvom overlevelsesinstinktet atter træder i kraft når presset bliver tilstrækkeligt stort. Selve hændelsen er i sig selv et absolut nervepirrende materiale, og dermed, på sin vis, også et oplagt værk at omsætte til film. Vi danskere er dog hærdet i denne gænge, da vi med Kapringen frisk i erindring, senest har fået skildret hvor voldsom denne magtform kan forekomme. Og så er Eddy og Søren-sagen vel sagtens heller ikke glemt!

Her var alle chancer for at skabe et mesterværk, og nogle vil nok også mene at det er lykkes. Filmen har vundet adskillige priser, dog uden at det blev til nogen af den ypperste karat, nemlig Oscar-statuetten, trods hele 6 nomineringer, bl.a. for bedste film. Jeg er enig i at Captain Phillips er en ganske udmærket film, som rummer både spænding og nerve i selve sin visuelle form. Dog kunne jeg godt have tænkt mig at kende mere til personen Richard, inden han stiger om bord på sit skib, ret tidligt i filmen og også inden længe finder ud af at der er uro i farvandet, så at sige. Jeg ville ønske at filmen måske var et tre-timers værk, som gav os en lighed eller kontrast til vores hovedkarakter, så vi i hans dagligdag på fast grund, lærte hans væremåde, miljø og familie at kende. Altså så man kunne se hvor meget det egentlig har krævet af ham, at stå i så intens en begivenhed som en kapring nu kan blive.

Min anke er at vi aldrig får et reelt billede af Phillips heroisme, fordi vi ikke kender hans baggrund. Han ER naturligvis helten, men havde vi en forhåndssympati med manden, ville man kunne optegne linjerne fra Phillips til sine gerningsmænd langt stærkere og mere rammende. Det går alt for stærkt med at få piraterne om bord på skibet, og derved når vi slet ikke at mærke, føle, gyse og grue for de menige folk som blot passer deres arbejde, og som på et splitsekund nu skal til at kæmpe for deres liv. Man kunne have ramt en langt større nerve, hvis man havde turde veksle i scenerne, som det var tilfældet i føromtalte Kapringen.

Det er med sikkerhed ikke kun Phillips som har måtte holde vejret rigtig længe undervejs. Og selvom han er omdrejningspunktet og derved giver Tom Hanks masser af spilletid, så kommer man, i min optik, ikke for alvor dybt under huden på denne person. Måske af samme årsag at det ikke var Tom Hanks der blev Oscar-nomineret, men derimod en af hans kidnappere ved navn Muse – spillet af debutanten Barkhad Abdi.

Det er i øvrigt ikke første gang at instruktør Paul Greengrass beskæftiger sig med en form for terrorisme. Han står bag "Sunday Bloody Sunday", som via titlen nærmest siger sig selv - og den dramatiske "United 93", som foregår ombord på det fly som 11. september 2001 ikke ramte sit mål, da passagererne tog kampen op med deres kaprere. Ellers kendes Greengrass blandt andet også for sit makkerskab med Matt Damon som han har gjort brug af i Green Zone samt to styks Bourne-film.

Captain Phillips er en god film, hvilket der aldrig er tvivl om. Men jeg vil faktisk vove den påstand at Kapringen er bedre – og de to film kan uden problemer sagtens sammenlignes. Derfor ender Captain Phillips på 4 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sony Pictures.

Titel: Captain Phillips
Original Titel: Captain Phillips