NYE ITALIENSKE FILM FRA KVINDERNE

28. november 2023 af Steen Balle Skriv en kommentar

NYE ITALIENSKE FILM FRA KVINDERNE billede

Så har Grand Teatret i år lavet en ekstravisning af nye kvindelige italienske filminstruktører, som vises i Grand biografen, København – dagene fra 2. december – 6. december 2023. I år i samarbejde med Q&A. Her kan du se film ingen andre kan se.
CINEMA MADE IN ITALY kommer som sædvanlig i juni 2024.

Der er lagt op til et meget interessant program med syv film fra et blomstrende Italien, hvor vi både kommer ind i en kærlighedssommer i krigens skygge i 1930´erne med en Ginia, som med sit eventyr i blodet pludselig lander i et kunstnerkollektiv – en verden står åben, eller hvad? Eller et stærkt oprør med 1960´ernes sicilianske machokultur – hvor Marta Savina i filmen Primadonna undersøger den juridiske kamp – hvor kvinderne går imod traditionens skikke.

Og vi får mulighed for at se årets største italienske hit inden for den neo-realistiske filmverden, da Paolo Cortellesis nye C´è ancora domani er blevet set af mere end en million italienere. Filmen er hentet fra en hverdag, og giver minder om neorealismens storhedsperiode. Filmen omhandler Delia, som i slutningen af 1940´erne bor i Rom, og har fået opfyldt sine to drømme: at være hustru og mor. Men pludselig dukker der et mystisk brev op i postkassen!!

Og endelig for danske filminteresserede er det endelig blevet muligt at se Trine Dyrholm i Susanna Nicchiiarellis film fra 2017 Nico, 1988 - som kun har været vist i Danmark to gange under CHP:DOX – en film om den legendariske sangerinde fra gruppen Velvet Underground, men som i 1988, som 49-årig døde på Ibiza af et hjerteanfald efter et liv med diverse stoffer. Susanne Nicchiarelli har ved flere lejligheder udtalt sin største respekt på den måde, Trine Dyrholm fremstår på. Filmen skildrer de sidste to år i Nicos liv – så den er festivalen værd.

Alle film vises med engelske undertekster. Og de vises i samarbejde med Instituto Italiano Cultura, Filmbazar, Cinecitta.