14. marts 2024 af Jesper Poulsen

Ripple billede

Dansk spillefilmsdebut fra Joey Moe. Et farligt trådnetværk, hvor en frygtet galning har berøringsflade med alle filmens aktører forud for sit "værk". Et anderledes genregreb trækker klart op, mens replikker og momentvis stilstand trækker modsat.

Du kender ham fra noget helt andet end filmens verden. Joey Moe er ikke sådan videre kompatibel med filmens verden… endnu. For da undertegnede mødte ham i forbindelse med optagelserne til “Buster Oregon Mortensen”, som Joey var instruktørassistent på, så lagde han ikke skjul på, at planen var at instruere sin egen fuldlængde spillefilm engang. Det sker så nu, hvor Moe er klar med “Ripple”. En dyster film, der gransker folks “besættelse” omkring true crime-fænomenet.

Sangeren har dog før lavet tre kortfilm, så helt grøn er han altså ikke bag kameraet. Ikke desto mindre er det nu første gang, at han for alvor skal modtage en form for fuldbyrdig dom for et værk, der kan ses i de danske biografer, så… anything goes. Nu skal vi ind i mørket. Et mørke som forbinder vores karakterer og trækker referencer til nutid og fortid, mens en gal sindslidende morder har fanget sig et offer, der udsættes for samme tortur, som Lotus Sylvia genfortæller på direkte tv. Lotus Sylvia er en kendt podcastvært, som deltager i den flamboyante Hammers tv-show. To store mediepersonligheder sætter hinanden stævne, men da seertallet eksploderer til uanede højder, så opdager en af showets teknikere, at det skyldes en livestreaming af syg mands værk, som har selve tv-showet til at køre i baggrunden og samtidig fungerer som en slags opskrift på det stakkels offers skamfering

Marrit, som teknikeren hedder, prøver desperat at få tv-showet stoppet og dermed også få bragt tortureringen til ende. Nederst i produktionens hierarki er det dog ikke let at overbevise en særdeles succesfuld transmission om at afrunde øjeblikkeligt. En kamp mod tiden kan begynde. Vil det overhovedet lykkes at få standset det forfærdelige, der er ved at ske?

Vores karakterers baggrund får vi også flosset godt og grundigt, og et bånd viser sig fra figur til figur for publikum. Det er nemlig ikke for sjov at filmens titel er “Ripple”, der refererer til når noget spreder sig som ringe i vandet. Moe har ladet sig inspirere at film som “Joker” og “Memento” og blander både thriller, gys og suspence i sin debut. Ulrich Thomsen spiller tv-værten Hammer, mens Rasmus Hammerich er den suspenderede politimand. Ida Nielsen er Marrit, mens Diem Camille er podcastværten Lotus Camille. I de øvrige roller kan du opleve Malaika Mosendane, som man kender fra tv-serien “Chosen” samt David Sakurai fra “Hvide Sande” og Gustav Gleerup fra “Hooligan”.

“Ripple” er ikke en film, som du skal se med et halvt øje, for da alt mere eller mindre hører sammen i sidste ende, så vil det være uklogt ikke at have kigget og lyttet intenst til hver en scene. Filmen er et frisk take på genren, men jeg har dig samtidig nogle anker omkring dialogen mellem aktørerne samt en til tider sløv progression - selv for en film, som blot varer halvanden time. Den er tilmed en langsom starter, og der går i hvert fald en tredjedel, førend jeg for alvor bider på. Moe har udtalt, at han i og for sig sætter pris på både bundkarakter og topkarakter. For ham er det vigtigt, at hans værk er til debat, og at der tages stilling til det. Så vil han ikke kunne bruge denne anmeldelse til alverden, for den lander lidt midt i det hele. “Ripple”. Det lignede langt hen ad vejen en tre-stjernet oplevelse, men spændingsopbygningen i filmens afslutning kaster alligevel anerkendelse i retning af 4 stjerner. En fin debut med lovende elementer, men til tider også lidt billigt leverpostej.

Titel: Ripple
Original Titel: Ripple
Premieredato: 14. marts 2024
Instruktør: Joey Moe
Skuespillere: Ulrich Thomsen, Ida Nielsen, Diem Camille, Rasmus Hammerich, Gustav Gleerup, Jasmin Jiramani, Albert Rosin Harlon, Malaika Mosendane, David Sakurai, Joey Moe, Emma Birkø, Bella Norup, Ann Celina Fønsskov
Spilletid: 90 min.
Selskab: Kelope Pictures, Level K, Super 8, 2023