Into The Forest

19. august 2016 af Henrik Andersen

Into The Forest billede

Søstrene Nell og Eva bor med deres far langt ude i skoven, lang fra den nærmeste by. En dag forsvinder strømmen, og det går snart op for dem, at det er en verdensomspændende katastrofe, der er skyld i dette. De må nu forsøge at overleve, med det de har. Men langsomt kryber resultatet af verdens undergang ind på dem, og snart må de træffe nogle vigtige beslutninger. Filmens rolige tempo gør den bestemt ikke mindre faretruende, og hele historien løftes af fantastisk skuespil fra både Ellen Page og Evan Rachel Wood. Et Post-Apokalyptisk drama der holder spændingen fra start til slut.

Nell (Ellen Page) og hendes søster Eva (Evan Rachel Woods) bor langt ude i skoven langt fra den nærmeste by. Her bor de sammen med deres far, der som enlig forsørger, efter konens alt for tidlige død, står alene med de nu snart voksne piger. En dag forsvinder strømmen, og verden går i sort. Snart bliver civilisationen som vi kender den brudt ned. Lovløsheden hersker, og folk tror, at de kan gøre, som de vil. Efter et grimt uheld bliver pigerne alene i det store hus. Men omstændighederne bliver værre og værre, og det indbyrdes forhold søskende imellem må stå flere hårde og livsvigtige prøver, og i enden skal der tages en stor beslutning.

Instruktøren Patricia Rozema har lavet et intenst drama, der velvalgt er lagt i en apokalyptisk ramme. Rozema har før lavet film som Mansfield Park, Mozart in The Jungle og In Treatment. Hendes rolige og til tider smukke og poetiske fortællestil skinner perfekt igennem i denne historie om 2 søskende, der må se dem selv og hinanden i øjnene, da verden lukker ned, og civilisationen bliver slået tilbage på næsten stenalder niveau. Filmsproget er enkelt og billederne er velvalgte, og historien bliver stramt fortalt uden de store armbevægelser, hvilket gør det endnu mere frygteligt at se på, når katastroferne ramler ned over pigerne.

Filmens helt store force er skuespillet, og både Ellen Page og Evan Rachel Wood beviser endnu engang, at de er dygtige karakter skuespillere, der formår at gøre deres karakterer oprigtige, så man som publikum føler med dem hele vejen. Ellen Page er nok bedst kendt for hendes banebrydende rolle i filmen Juno, men hun har høstet rosende ord, for alt det hun har medvirket i. Blandt andet i de forskellige X-Men film, Inception og den måske lidt oversete Hard Candy fra 2005, der bestemt også er et kig værd.

Det er dejligt at se en film i den Post-Apokalyptiske genre, hvor der ikke er langt hovedvægt på digitale effekter og bulder og brag. Den isende uhygge ligger hele tiden lige under overfladen, og publikums og pigernes viden om, hvad der faktisk er sket er så minimal, at man hele tiden bruger sin fantasi på at tænke på, hvor store katastroferne rundt om i verden er. De hint man får i den by, der er nærmest pigernes hus, lover i hvert fald ikke godt for menneskeheden, og sætter tankerne fint i gang.

Into The Forest er vedkommende, barsk og medrivende Post Apokalyptisk underholdning på en måde der er sjælden set, og det virker fra start til slut, ja faktisk har man lyst til at se meget mere til de 2 søskende, da rulleteksterne alt for tidligt ruller op over skærmen.

Ekstramateriale.

Som ekstramateriale på denne fine DVD udgivelse fra Another World Entertainment er det muligt at se et lille slideshow med billeder fra filmen, plus filmens trailer. Desuden er der et trailershow med andre udgivelser fra AWE.

Det er muligt at se filmen med Danske undertekster og lyden kan nydes i Engelsk Dolby Digital 2.0 eller 5.1.

Into The Forest er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Into The Forest