Nat på museet: Gravkammerets hemmelighed

18. juni 2015 af Nikolaj Sonqvist

Nat på museet: Gravkammerets hemmelighed billede

Måske godnat på museet fra denne gang

I Gravkammerets hemmelighed begynder den magiske tavle, som bringer alle museets genstande til live, at blive svækket som den gyldne overflade langsomt korrodere. Det betyder også, at da Larry Daley (Ben Stiller) stiller et stort show på benene for byens prominente gæster, opfører alle museets levende figurer sig pludselig anderledes og showet bliver en baldrende fiasko.

Den eneste der kender til hemmeligheden bag tavlen, er den ægyptiske farao Merenkahre (Ben Kingsley), der er faderen til den udstillede Ahkmenrah (Rami Malek). Desværre står Merenkahre udstillet i London, så Larry drager sammen med Ahkmenrah, sin søn Nick (Skyler Gisondo) og guldtavlen til det Britiske Museum for at vække figurerne til live og opklare mysteriet. Men med sig i lasten har flere af New Yorker-museets artefakter sneget sig med, så der er endnu engang lagt op til gak og løjer.

En fulendt trilogi
Det er endnu engang instruktøren Shawn Levy, som står bag roret. Udover de to foregående ”museumsfilm” Nat på museet (2006) og Nat på museet 2 (2009), har Levy blandt andet været medvirkende til de mindre heldige Den Store Løgnhals (Big Fat Liar, 2002), Just Married (2003) og The Pink Panther (2006), den lidt heldigere The Internship (2013), samt hans bedste til dato Real Steel (2011).

Gravkammerets hemmeligheds største styrke er sin samling af komiske talenter, som efterhånden kan sidestilles med ”actionfigur-samlingen” i The Expendables-filmene. Vi tæller; Ben Stiller, Robin Williams, Rebel Wilson, Dan Stevens, Owen Wilson, Steve Coogan, Ricky Gervais, Dick Van Dyke og Mickey Rooney. Dertil kommer en gæsteoptræden af Hugh Jackman og Alice Eve. Selvfølgelig er faren her, ligesom i førnævnte The Expendables-film, at for mange svenske kokke fordærver maden. Specielt virker Owen Wilson og Steve Coogans karakterer fuldstændigt unødvendige for handlingen og fungerer kun som comic reliefs. Derudover er sidehistorien med Larrys søn Nick kvalmende moralsk og irriterende og man kunne sagtens have været foruden den.

Men det er måske også derfor en overraskelse, at treeren er faktisk en af de bedste i trilogien. Som komedien er den måske ikke hylende morsom, men som eventyrfilm er den særdeles vellykket. Det er fart på hele vejen igennem, historien er godt skruet sammen og det visuelle design er flot. Filmens bedste indslag er introduktionen af Sir Lancelot (Dan Stevens), der tager fejl af den magiske tavle som den hellige gral.

Robin Williams og Mickey Rooneys svanesang
Gravkammerets hemmelighed er Robin Williams sidste film som skuespiller. Ganske vist mangler Terry Jones’ Absolutely Anything at udkomme, men her ”nøjes” Williams med at ligge stemme til Dennis the Dog. På samme måde er det næsten Mickey Rooneys sidste film, da Ronney ligesom Williams har en enkel film til gode. Det er dog næppe Gravkammerets hemmelighed som tog livet af dem begge. Rooney blev 93 år gammel og var igennem ikke færre end 8 ægteskaber i sin over 80 års lange filmkarriere, hvorimod Williams som bekendt tragisk tog sit eget liv efter længere tids depression ovenpå en Alzheimer-sygdom.

Nat på museet - Gravkammerets hemmelighed er en vellykket eventyrfilm, som er underholdende fra start til slut. På trods af det store komedieensemble er den dog ikke så sjov, så den måske burde have været. Om der kommer flere i serien kunne sagtens tænkes, men det bliver formegentlig uden Ben Stiller i hovedrollen. Filmen ligger lidt op til en reboot af serien med Rebel Wilsons nattevagt, Tilly, på det Britiske Museum i London. Og det ville faktisk være en god løsning til at fortsætte serien. Men Gravkammerets hemmelighed underperformede på det amerikanske og internationale biografmarked, og det kan sagtens være mere end rigeligt for distributøren til at lukke kassen i for fremtiden. Vi får se.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Blu-ray indeholder:
Deleted/Extended Scenes