Penance

13. juni 2011 af Henrik Andersen

Penance billede

Penance er en grum omgang, fyldt med mord og ækel tortur. Men trods instruktørens anstrengelser for at ryste sit publikum, ender det hele som en kedelig og ligegyldig omgang.

Amelia (Marieh Delfino) bor alene med sin datter, der har en sygdom der gør at Amelia bliver nød til at betale nogle dyre regninger. Derfor beslutter hun sig for at kontakte sin veninde, der er stripper. Amelia vil igennem strip tjene nogle nemme penge til sin datter. Det går godt, indtil den dag hvor klienten er en psykopat ved navn Geeves (Graham McTavish), der er ude på meget mere end blot at overvære et stripshow. Han er gynækolog, og hans mission er ifølge ham selv at redde kvinder som Amelie fra den beskidte vej, de er kommet ind på. Igennem tortur og pervers renselse vil han give deres sjæle fred.

Penance bliver promoveret på dens brutalitet og fejlagtig sammenlignet med film som Hostel og genre klassikeren Last House On The Left. Den ligger flere omgange bag disse 2 perler, og selvom det Danske DVD cover er komplet med en gul advarsels trekant, der proklamere en advarsel om at denne film indeholder chokerende scener, og er baseret på virkelige begivenheder, så gør det bestemt ikke Penance til en bedre filmoplevelse.

Historien halter af sted, og de kære skuespillerinder gør deres for at virke interessante. Dette lykkedes desværre aldrig, og derfor er man også senere i historien komplet ligeglade med om de lever eller dør. Instruktøren Har fået castet nogle spændende skuespillere til flere skurkeroller, men deres tilstedeværelse virker påklistret, og som om de kun er med fordi man håber på, at deres navne vil lokke nørder af genren til at købe produktet. Michael Rooker der normalt altid er god, virker ligeglad i hans rolle og ligeledes gør Tony Todd der dukker op i en anden dum rolle. Den eneste der formår at få noget ud af materialet er Graham McTavish i rollen som den modbydelige Gynækolog, der uden at blinke skære kvinders kønsorganer væk i håb om at kunne give dem et bedre liv. Scenen hvor han skære sit eget køn af, er ganske vist modbydelig, men det hele virker desværre som om, det kun er med, fordi det skal chokere.

Hvis Penance havde haft en bedre historie, nogle mere troværdige karakterer og en grund ide, så man som publikum var klar over, hvor man ville hen med denne film, havde det hele måske virket bedre. Nu er det blevet til en rodet omgang ligegyldigheder, der selvfølgelig ikke er for sarte sjæle, men som uheldigvis klinger hult i en tid, hvor der bliver produceret bunkevis af lignende film verden over.

Ekstramateriale.

Ekstramateriale er der masser af på Another World Entertainments flotte udgivelse af Penance. Det er naturligvis mest spændende for dem der syntes om filmen, og hvis man gør det, vil man sikkert fatte interesse for det, og for det kommentarspor det også er muligt at høre med filmens instruktør og producenten.
Ekstramaterialet består af et Making Of program, et interview med instruktøren, og flere af filmens skuespillere, en Anatomy Of A Scene sekvens der fortæller hvordan en scene bliver lavet, flere slettede scener, en alternativ slutning og som rosinen i pølseenden en How To Strip Featurette med Marieh Delfino og Eve Mauro.

Billedet er flot overført i dets oprindelige format, og lyden kan høres i Dolby Digital 2.0 og 5.1.

Penance er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Penance.