Superhero Movie

4. april 2008 af Ellen Norvang

1 stjerner Skriv en kommentar

Superhero Movie billede

Elskede du scary-movie rækken af film eller de to ”Date Movie” og ”Epic Movie” får du serveret endnu en i samme genre på et sølvfad.

Spoof-genren vil åbenbart aldrig dø. Instruktøren bag ”Scary Movie 3” samt den efterfølgende fjerde film i rækken har sat sig i producer-sædet og har ladet medforfatteren på de to nævnte film overtage instruktørrollen. I stedet for at lave fis med gyserfilm er de hoppet over til emnet superheltsfilm. Kernen i plottet er taget fra Spiderman-filmene og har man ikke set de film vil man ikke finde så meget mening og sjov i ”Superhero movie”.

Rick Ricker (Drake Bell) er en nørdet dreng der ikke kan få den pige han elsker. På en skoleudflugt bliver Rick bidt af en guldsmed og han forvandles langsomt til en superhelt med magiske kræfter. Hans onkel Albert (Leslie Nielsen) og hans gode ven Trey (Kevin Hart) forsøger at hjælpe ham til at blive en ægte superhelt. Der er bare lige en ret så stor forhinding: ærkeskurken Hourglass (Christopher McDonald).

Instruktør, Craig Mazin, har udtalt at den eneste grund til at lave disse spoof-film er at få folk til at grine uafbrudt i de 80-90 minutter filmen varer. Og hvis instruktøren da bare kunne holde sit løfte for det er netop alle de mange jokes der skal få filmen til at bære eller briste. ”Superhero movie” brister desværre. Den er ikke spor sjov. Selv den form for humor der anvendes- vi taler sjov med sex, ekskrementer og falde-på-halen- er ikke sjovere end et træk på smilebåndet. Og så er det at 80 minutter let bliver til en lang, kedelig fornøjelse.
Skuespillet er ikke tå-krummende pinligt, men med det manuskript de har fået stukket i hånden er det svært at gøre sit for at få filmen til at være sjov. Det er et smart træk at hive Leslie Nielsen med ind i filmen, men det publikum filmen henvender sig til har måske aldrig set denne mand og jeg vil anbefale at kaste et blik på hans tidligere præstationer end at bevæge sig ud i ”Superhero movie”
Parodier kan sagtens være sjove, men filmen her har ikke gjort sig megen umage med at finde lige netop de træk ved superhelts-genren der er sjovt at gøre grin med.
Scenen med parodien på Tom Cruise får æren for filmens ene stjerne for det er rent faktisk sjovt. Men så stopper morskaben desværre også. Søg efter Tom Cruise klippet på youtube og spar pengene på biograf-billetten.

Titel: Superhero Movie
Original Titel: Superhero Movie
Premieredato: 4. april 2008