The Revenant

21. januar 2016 af Sofie Svane

The Revenant billede

Visuelt imponerende film om en mands kamp for overlevelse, mod alle odds.

Under pionertiden da de første bosættere indtog det vestlige USA, er en gruppe pelsjægere på ekspedition i den ukendte vildmark. Sporfinder og jæger Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) bliver brutalt angrebet af en bjørn, og flået itu så hans liv hænger i en tynd tråd. Resten af gruppen indser at han er døden nær, og de må efterlade ham for selv at overleve. Tre frivillige, heriblandt Glass’ ærkefjende Fitzgerald (Tom Hardy) bliver tilbage for at sørge for en ordentlig begravelse. Men Fitzgerald forråder alle, og Glass bliver efterladt halvt levende begravet. I en intens dødskamp nægter Glass at dø, og kæmper sig mod alle odds tilbage til livet, med en indædt beslutning om hævn.

Titlen The Revenant hentyder til et fransk udtryk for en der vender tilbage fra de døde, og filmen er delvist baseret på Michael Punkes bestseller The Revenant: A Novel of Revenge, som bygger på virkelige begivenheder.

The Revenant er nomineret til intet mindre end 12 oscars, blandt andet bedste film, cinematografi, og bedste instruktion, og den er instrueret af Alejandro G. Iñárritu, som vandt tre oscarstatuetter for Birdman (2014) og er kendt for Babel (2006), og 21-gram (2003).

Det er en visuelt utroligt flot film, og teknisk er den imponerende. De smukke snelandskaber er optaget i Canada og Argentina, som er kendt for sit uforudsigelige vejr. Filmholdet har derfor skulle optage under svære vilkår, og det har ifølge Iñárritu givet udfordringer, der afspejler de vilkår pelsjægeren levede under, og hjulet til en dybere forståelse i frembringelsen af filmen. Og det har givet pote. Visuelt er The Revenant i særklasse med imponerende måder at vise elementerne i det smukke, men barske, landskab. Lydsiden ledsager den naturlige lyssætning, med troværdigt naturlige lyde af floder, trækroner og blæsten i smuk forening, og alene lyd- og billedside er nok til at anbefale denne film.

Plottet er simpelt, om en mand der mister alt og hvad det gør ved ham, når han kæmper for overlevelse, og det er en film der viser mennesket, når det er mest primitivt. Det er vold, hævn, svigt og overlevelse, der kommer til udtryk i magtkampen mellem de to mænd Glass og Fitzgerald.
Glass er som sporfinder uundværlig for ekspeditionen, og derfor en konstant torn i øjet på Fitzgerald, som ikke lader en chance gå sig forbi, for med brovtne og underlødige udbrud at udfordre Glass, og så tvivl om hans evner. Kaptajnen lytter dog til Glass og bliver derfor stødpude mellem de to kamphaner, mens spændingen stiger mellem dem, til den næsten fysisk kan føles fra lærredet.

Det er gennemført skuespil, og særlig Leonardo DiCaprio som Glass er værd at bide mærke i. Han vandt en Golden Globe for rollen, og er ligeledes nomineret til en oscar, for sit indædte og lidende udtryk i denne karakter, der bliver udsat for umenneskelige svigt, der får ham til at klynge sig til en viskende stemme fra de kære han har mistet: ”så længe du kan trække vejret kan du kæmpe”, som vi hører gentaget i vinden, da han i bogstavelig forstand kravler op af sin egen grav, for at kæmpe sig frem til hævn og retfærdighed.

Særligt kampen med bjørnen er intens, og det er brutalt og blodigt, da de syr ham sammen bagefter. I det hele taget er filmen brutal og voldsom, og viser hvordan overlevelsesinstinktet tager over, når alt er mistet. Det er en intens kamp for overlevelse, hvor hver mand kæmper for sig selv, mod alle andre, og det er som menneskeligheden har forladt dem.

Det er en visuelt imponerende film, og teknisk er der intet at udsætte på den. Det er godt, smukt og effektiv, og skuespillet er i særklasse. Glass’ kamp med bjørnen er intens, og slåskampende er nervepirrende. Alligevel er jeg ikke helt engageret, og det er som om særligt første halvdel af filmen bliver en smule langtrukken, og det lidende udtryk bliver trukket en anelse for langt til min smag. Men det være sagt, er det en film der fortjener at blive set i biografen på stort lærred, hvor cinematografien og det filmiske håndværk kan komme til udtryk som det fortjener, og det bliver interessant at se hvor mange statuetter den løber med til oscaruddelingen til februar.

Titel: The Revenant
Original Titel: The Revenant
Premieredato: 21. januar 2016