Totally Spies 1-4 – Charlie’s Angles for børn

1. januar 2005 af Per C. Halling

Totally Spies 1-4 – Charlie’s Angles for børn billede

Læs her om en tegnefilmserie, der ikke som de typiske Disney videoer vi et par år tilbage gik ned og købte for at få ro eller børnene beskæftiget et par timer.

Får børnene ikke nok tegnefilm på Fox Kids, Cartoon Network eller en af de andre tv-stationer, der sprøjter tegnefilm ud hver morgen eller 24 timer i døgnet, kan man jo altid købe en dvd med et par afsnit som børnene kan se når som helst og hvor som helst der er en eller anden form for dvd-drev.

Før i tiden var tegnefilm oftest små korte ”Shorts” på op til 10 minutter, som vi så 3 eller flere af hver uge i programmer som Så Er Der Tegnefilm og Disneys Juleshow med kære venner som Tom & Jerry, Snurre Snup og alle de kære Disney Figurer eller Spillefilms lange film fra Disney hvert år i November, hvor man så glæde sig til August det følgende år kunne købe filmen på video.

Tiderne har skiftet i takt med at vi har fået flere og flere tv-kanaler, andre selskaber end Disney kommer ud med lange tegnefilm og ikke mindst at japanske Animé film er kommet ind i vores hjem via Internettet og andre medier.

Tegnefilm er heller ikke længere kun søde fortællinger om dyr, som skal lære os om livet og om hvad, der er etisk rigtigt og hvad der moralsk forkert. Nej, i dag spænder udbudet sig fra søde rare eventyr for børn til benhård action eller bloddryppende gyserfilm kun for voksne.

Selvom mange af disse er til børn kan man se, at de dels er mere voldsomme end før, men også klart henter sine ideer fra voksenfilm. Dette ses meget tydeligt på denne dvd, som indeholder 4 episoder fra den første sæson af serien Totally Spies.

Totally Spies er simpelt hen Charlie’s Angels for børn. 3 teenagepiger (Clover, Alex og Sam), som til hverdag er tuttenuttede skolepiger med diverse problemer, men når der opstår problemer et sted i verden bliver til superagenter for organisationen WOOHP, med diverse former for isenkram og smarte biler, som vi kender det fra bl.a. James Bond.

I den første episode, som hedder Sød musik (A Thing For Musicians) går pigener undercover som opvarmningsband for det store popidol Ricky Mathis’ på hans netopstartede verdensturné for at undersøge, hvad det er, der får hans fans til at gå helt amok. Det gør det ikke nemmere for missionen at Clover netop er brændt varm på en ny dreng i skolen – en musiker ved navn Damon.

I afsnit 2 Dronning for en dag (Queen For A Day) kommer pigerne også ud at rejse. De rejser til det afrikanske land Lyrobia for at undersøge et kidnapningsforsøg på landets dronning Tassara, hvor der bl.a. blev brugt et antityngdekraftvåben. Igen i dette afsnit er Clover pludselig i centrum igen, for forklædt som dronningen bliver hun kidnappet og så må den rigtige Tassara, Axel og Sam ud og finde hende i dette fremmede land fyldt med farer.

I afsnit 3 Den nye Jerry (The New Jerry) går det heller ikke still for sig. Da de 3 pige en dag ankommer til WOOHP får de at vide at Jerry er gået på pension og hans plads er over taget af Mac Smit, som er en flot karismatisk, intelligent og meget cool fyr i 30’erne. Men Mac er må ske ikke lige den rette på denne plads, for han går med planer om at bruge en fordampningskanon – en maskine han udviklede da han var ansat hos WOOHP – til at opsuge alt vand på jorden, men først må han skaffe de 3 piger af vejen. Amor er også på spil i dette afsnit, denne gang er det Sam, som bliver ramt af hans pile.

I afsnit 4 Ude på Vulkaner (Get Away) og sidste afsnit på denne dvd få pigerne et tiltrængt hvil og så måske ikke alligevel. Godt trætte og udbrændte efter deres mange missioner blive pigerne rigtig glade da Jerry sender dem til Hawaii på ferie. Glæden bliver kort for da pigerne ankommer til den smukke ferie ø, bliver de med det samme rodet ind i en ny sag og mystiske hændelser. Denne gang går det ud på at en skummel person har fundet en metode til at få alle vulkaner i verden til at gå i udbrud fra sin hemmelige hule. Dette har han tænkt sig at gøre, hvis hans økonomiske krav ikke blive mødt og så må pigerne endnu engang gå i krig med denne mission.

De 4 episoder har en samlet spille tid på godt 100 minutter, men er ikke i kronologisk orden i forhold til når de blev sendt på tv. Det betyder ikke det store, for afsnittene kan sagtens ses uafhængigt af hinanden. Stilen er fransk, rå og med hastige klip og minder meget om de populære Manga serier fra Japan og langt fra den bløde og søde stil som vi ser hos Disney. Det er lidt sjovt at den er tegnet i Frankrig, foregår i Amerika og lavet i en meget Japansk stil.

Billederne/collagerne nedenfor er screenshots fra 3 af episoderne og forsøgt gengivet so du har en ide om hvilken stil der er tale om.

Om jeg vil anbefale den må bestemt være et personligt valg og op til den enkelte, så mit råd er at leje eller se et par episoder på tv, sammen med dine børn først. Personligt syntes jeg ikke de er langtidsholdbare, som nogle af de rigtig gode Mangafilm (fx Akira) og andre episodetegnefilm (fx Witch Hunter Robin) der ellers er på markedet til samme pris.

Filmen er venligst stillet til rådighed af K.E. Media.

Titel: Totally Spies – Afsnit 1 – 4
Original Titel: A Thing For Musicians, Queen For A Day, The New Jerry og Get Away