Adventureland

29. marts 2010 af Julie Klausen

Adventureland billede

Long hours. Low pay. High times. En film om hjerte, smerte og ungdommen i 80’erne.

Unge James Brennan har lige færdiggjort skolen, og har sammen med en ven planlagt en rejse gennem Europa i sommerferien inden han fortsætter sin uddannelse. James har altid været vant til at tingene er kommet nemt til ham, men desværre er James’ forældre havnet i økonomiske problemer, og kan derfor ikke bidrage til hans Europa-tur, hvilket betyder at James for første gang i sit liv må tage sig et sommerferiejob. Det er dog ikke helt så nemt at finde et job når man ingen erfaring har, og James havner derfor der, hvor alle frygter at havne. I spilleboderne i ”Adventureland”, en opslidt forlystelsespark, med indehavere, der ikke har det store krav til personale. Uden det der ligner entusiasme, begynder James sommeren med at arbejde i forlystelsesparken, hvor han møder den jævnaldrene Em, som James begynder at udvikle følelser for. Men Em er ikke helt så nem at komme ind på livet af, og har tilsyneladende mere bagage med sig end James lige havde regnet med.

Filmen ”Adventureland” skal forestille at foregå i slutningen af 80’erne, og det betyder selvfølgelig at hash og des lige spiller en væsentlig rolle i denne film. Tøjet er slidt og gammeldags, frisurerne skriger 1980, og også karaktererne er typiske for den tid filmen foregår i. Til trods for de mange tidstypiske træk, og den ikke specielt originale handling, viser det sig alligevel at denne film har lidt mere at byde på. James’ veninde Em, den stille og tilbageholdene pige, viser sig nemlig at være den der har flest problemer, mens den populære Lisa P som alle drengene sukker efter, viser sig at være fra en katolsk familie, og hun er derfor stadig jomfru. Derudover er karaktererne dog rimeligt nemme at regne ud, og går faktisk nærmest hen og bliver lidt kedelige.

Kristen Stewart, kendt som Bella Swan fra ”Twilight”, passer perfekt til rollen som Em i filmen ”Adventureland”. Hun spiller rollen perfekt, men man begynder dog at mangle at se hende i andre roller, da hun altid spiller den usikre og stille pige. James Eisenberg gør også et glimrende stykke arbejde i rollen som James, og generelt kan man ikke klage over skuespillerne. Måske lige med undtagelse af de to ejere af forlystelsesparken, der absolut ikke gør andet end at irritere den der ser filmen, selvom formålet nok var at få et smil frem.

Humoren i filmen er tilpas, da den hverken er plat eller uforståelig, men henvender sig nok mest til den yngre aldersklasse, dvs. 15-25 år.
Alt i alt en udmærket film, der dog ikke brager igennem som et mesterværk. Den har mange gode elementer at bygge på, men formår ikke altid at gøre det. Filmen kan både ses med familie, veninder eller kæreste, eftersom der er så mange forskellige karakterer at følge, at der vil være noget for enhver smag.
SF/Fox</a

Titel: Adventureland
Original Titel: Adventureland