Afsløring af Da Vinci Mysteriet

31. juli 2005 af Flemming Winther

1 stjerner Skriv en kommentar

Afsløring af Da Vinci Mysteriet billede

Da Vinci Mysteriet har vendt den litterære verden på den anden ende og skabt stor røre i religiøse kredse. Nu er der også lavet en dokumentar om den.

I 2003 skrev Dan Brown den ekstremt populære bog Da Vinci Mysteriet. Bogen er verdens mest solgte roman og stort set alle har læst den. Eller sådan føles det i hvert fald. Selvfølgelig har ikke alle haft lige stor glæde af at læse den. Tag for eksempel katolikkerne. Men det er ikke de eneste der har indvendinger mod den historie som Dan Brown griber fat i, i sin bestseller. Lad os slå fast med det samme at Dan Brown ikke er ophavsmand til de historiske og religiøse teorier som bliver skildret i bogen. Historieeksperter, forskere og ca. en milliard amatørtænkere har kogt suppe på disse vidtrækkende mysterier og har fundet frem til et utal af teorier, hvoraf Dan Brown har valgt dem han kunne bruge til sin bog.

Det er forfatteren Simon Cox, der står bag denne dokumentar, og han har villet give os et indblik i alle disse teorier der er blevet brugt i bogen og på en eller anden måde be- eller afkræfte dem. Med sig har han en stab af mere eller mindre excentriske og kyndige ”eksperter” til at give deres besyv omkring denne bog. En ting de stort set alle har tilfælles er at de ikke giver Da Vinci Mysteriet ret meget ros for at holde sig til sandheden, snarere tværtimod. Det er forståeligt nok, for Dan Browns roman er ren fiktion. Men nu er jeg desværre løbet tør for de positive superlativer jeg kan give denne DVD. Dokumentaren er noget af det mest kedelige og usselt sammenskruede stykke makværk jeg længe har set. Det virker som om Simon Cox ikke har haft nogen ide om, hvor han vil hen med denne dokumentar og det ses tydeligt, for der bliver ikke slået noget som helst fast eller bevist noget i denne film. Allerhøjest bliver nogle småting fra bogen afkræftet. Men disse ting er så små bagateller at man ikke rigtig gider høre om det, men snarere venter man på, at der kommer noget med mere kød på. Det kommer bare aldrig.
Lyden er forfærdelig meget af tiden. Der er ikke gjort ret meget for at skabe seværdige effekter, f.eks. når Simon Cox viser os billeder. Når det sker, ser det nærmest ud som når man skifter billeder på et lysbilledapparat. Cox er selv med og er en slags fortæller i dokumentaren. Desværre taler han så overdrevent højtideligt teatralsk at man ønsker man kunne give ham en syngende lussing gennem skærmen…bare én.

Jeg havde store forventninger til denne dokumentar, for jeg elsker bogen og vil meget gerne vide mere om de mysterier der ligger bag, men dette jammerlige skrammel er ikke de 1½ time værd som den tager. Jeg kan på ingen måde anbefale Afsløring af Da Vinci Mysteriet og håber at Simon Cox aldrig nogensinde mere griber til et videokamera med henblik på at vise det til andre. 1 stjerne til denne DVD.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Scanbox.

Titel: Afsløring af Da Vinci Mysteriet