Alfred Hitchcock Presents: Sæson 1

2. december 2007 af Christian Arhoff Andersen

Alfred Hitchcock Presents: Sæson 1 billede

Alfred Hitchcock Presents: Sæson 1 er her endelig. En fantastisk tv-serie for alle der elsker gys og spænding

Året er 1955. Stedet er USA og mediet er en debuterende banebrydende tv-serie ved navn ”Alfred Hitchcock Presents”. I 1955 var Alfred Hitchcock allerede et navn kendt i de fleste hjem i USA. Skønt han var langt fra færdig, havde han allerede instrueret klassikere som ”Rebecca” ”Notorious og ”Rear Window”. Det navn brugte han til at skabe en smart tv-serie, der brugte sin halve time på forskellige kriminal historier, der brugte mange af de samme slags temaer som Hitchcocks film. De forskellige afsnit er alle afsluttede historier og er skrevet og instruerede at vidt forskellige folk, lige fra ukendte, til Hitchcock selv, hvilket også er tilfældet med skuespillere, da der er mange ukendte, men engang imellem dukker kendte skuespillere op som for eks. Joseph Cotten og Vera Miles.

Kvaliteten er for det meste helt i top. Der er som i alle tv-serier såkaldte mellem afsnit, der er interessante nok, men ikke er specielt mindeværdige. I den anden ende er der selvfølgelig fantastiske afsnit som for eksempel afsnittet ”Breakdown”, der er instrueret af Hitchcock selv, med Joseph Cotten i hovedrollen, hvor Cotten kører galt og ender som lam. Uhyggen i afsnittet ligger i at mange folk dengang var ikke klar over at man kunne være i live uden at bevæge sig, og det er virkelig skræmmende og intenst at se Cotten kæmpe for at kommunikere, inden han bliver begravet levende. Historierne er meget forskellige. Lige fra mordhistorier, til forsikringssnyd, til en sød julehistorie om en eks-fange der får job som julemand i et storcenter, dækker de forskellige afsnit mange emner og temaer, og der er ingen svage punkter nogen steder. Mange af historierne er gamle vandrehistorier eller små noveller skrevet af folk som Hitchcock har arbejdet tidligere eller senere. Desuden slutter næsten alle afsnit med en twist slutning, der nogle gange virker lidt påduttet, men for det meste formår at overraske.

Med 39 afsnit er første sæson af ”Alfred Hitchcock Presents” en lang sæson, men med en halv times spilletid pr. afsnit er historierne aldrig for lange, og afsluttede hver gang, så den dejlige frihed ved bare at smide dvd’en i maskinen se et afsnit også lave noget andet er dejligt nemt. At de fleste af disse afsnit holder mere end 50 år efter de er blevet lavet er et fantastisk tegn på kvalitet. Ingen andre amerikanske serier fra 50’erne bliver set på, på samme måde i dag som ”Alfred Hitchcock Presents”, hvilket betyder at Hitchcock og hans tv folk har ramt noget udødeligt med disse historier, der er ligeså betydningsfulde den dag i dag, som de var dengang.

Jeg savner lidt en serie som ”Alfred Hitchcock Presents” i dag. Tv-serier i dag er fantastiske, men der er ikke plads til serier som ”Alfred Hitchcock Presents” eller ”The Twilight Zone”, der fortalte små skæve historier, der ikke var politisk korrekte på nogen måde. I dag handler de fleste tv-serier næsten så store, historiemæssigt som film, og derfor er der ikke nogen måde små sjove noveller kan finde vej til skærmen, og det ærgre jeg mig lidt over. Men så er det jo godt at dvd’en er opfundet. Den første sæson af ”Alfred Hitchcock Presents” er en godt start på den 7 år lange serie, der aldrig mistede sin potenthed, og vil kunne nydes af alle der kan lide Hitch’s film.

”Alfred Hitchcock Presents” kommer på 6 discs, med som sagt alle 39 afsnit fra første sæson fordelt på disse. Ekstramatriale er der ikke meget af, "Alfred Hitchcock Presents: A Look Back" er et 15 minutters tilbageblik med instruktør Norman Lloyd, assistent instruktør Hilton Green, og Hitchcocks datter Patrica Hitchcock. Det er ok, men ikke noget specielt mindeværdigt.

Universal Pictures.

Titel: Alfred Hitchcock Presents: Sæson 1
Original Titel: Alfred Hitchcock Presents: Season 1