Alyce.

21. januar 2013 af Henrik Andersen

Alyce. billede

Alyce er en mørk og dyster rejse ind i et sind i forfald. Blod, sved og indvolde flyder frit i Jay Lee's spændende portræt af undergang i det menneskelige sind.

Alyce (Jade Dornfeld) har altid været en enspænder. Hun bliver kørt ned på jobbet af sin magtliderlige chef, og punket af sin sure vicevært fordi hun ikke betaler sin husleje til tiden. Hendes eneste rigtige veninde Carrol (Tamara Feldman), er en af de ting der holder hende i gang. Hun ser op til hende og efterligner hende til en vis grad. Under en våd bytur opdager de at Carrols kæreste (James Duval) har været hende utro, og de to piger beslutter sig for at drukne sorgen i mere sprut og flere stoffer. Carrol kender den lokale pusher, og snart tripper de to tøser for vildt, og under uheldige omstændigheder er Alyce skyld i at Carrol flader ned fra taget af en høj bygning. Carrols ansigt bliver smadret, og hun bider sin tunge af i faldet. Knust af sorg og skyldsfølelse sejler Alyce nu ned af en mørk malmstrøm af fordærv. Tanken om at hun har skubbet sin bedste veninde i døden, og måske / Måske ikke gjort det med vilje, får hendes psyke til at slå klik. Hun begiver sig ud i byen stærkt opsat på at slå alle ihjel, der har haft noget at gøre med Carrol. Det bliver en lang og blodig nat.

Instruktøren Jay Lee der står bag den ganske underholdende Zombie Strippers! har med Alyce begået en mere jordnær og menneskelig film end hans hysteriske zombie stripper film. Det flyder dog stadigvæk med blod og indvolde i Alyce, men det er menneskets mørke sind der er i centrum af historien. Jay Lee er tydeligvis ikke den store karakter instruktør, men heldigvis har han gjort et fund i Jade Dornfeld, der spiller hovedrollen som den forskruede Alyce. Dornfeld spiller overbevisende og sælger hendes karakter til publikum, så filmens lidt langsomme første halvdel glider mindre ubesværet ned.

Alyce er ikke en stor film, og historien er set rigtig mange gange før. Men alligevel formår den at fange et godt stykke hen af vejen. Flere vil måske stå af når Alyce begynder at slå sig løs, og man væmmes da også fornøjeligt, når hun prøver at mase et af sine lig med et baseball bat, for at få ham til at fylde mindre, efter at have prøvet at både blende hans kropsdele, og have haft ham en tur i mikrobølge ovnen, dog uden særlig held.

Alyce er måske ikke en film man ser med svigermor, eller på sin første date, men har man lyst til en fin og velspillet historie om menneskeligt forfald, er den klart anbefalelsesværdig.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet består af et slideshow med billeder fra filmen, og et trailer galleri med andre udgivelser fra Another World Entertainment.