American Horror Story. Asylum. The Complete Second Season.

26. august 2014 af Henrik Andersen

American Horror Story. Asylum. The Complete Second Season. billede

Dette er 2. sæson i American Horror Story serien. Denne gang bliver vi taget med på den mørke sindssyge anstalt Briarcliff Manor, hvor dagligdagen byder på dæmoniske besættelser, aliens, mislykkede menneskeforsøg og masser af perverterede hemmeligheder, ikke mindst fra den dominerende søster Jude, der med hård hånd styrer anstalten. Er man ikke sindssyg, når man bliver indlagt, så bliver man det med garanti hurtigt.

Det berygtede Briarcliff Manor er et berømt sindssyge hospital I det vindblæste Massachusetts. Året er 1964, og den berømte seriemorder Bloody Face har hærget staten igennem længere tid. Nu menes han fanget, og folket har dømt Kit Walker som den koldblodige massemorder, og nu skal han så indlægges og gemmes af vejen på Briarcliff Asylum. Sindssyge hospitalet bliver styret med jernhånd af Søster Jude, der tyrannisere patienterne, og ikke ligger fingre imellem for at uddele sine personlige straffe til de indlagte. Ved sin side har hun Doktor Arthur Arden, der udfører sine egne eksperimenter på patienterne, og selv går med mange hemmeligheder. Blandt andet de forsøg der er gået galt, og som nu løber frit rundt i skoven tæt på hospitalet, og som regelmæssigt skal fodres med kød. Kit nægter sig skyldig som værende Bloody Face, og han er ikke den eneste, der ved han er uskyldig. På hospitalet er også journalisten Lana Winters, der har ladet sig indlægge for at kunne afsløre hvordan Søster Jude udøver systematisk ondskab imod sine patienter. Nu starter en lavine af ondskabsfulde begivenheder, og den næste tid på Briarcliff bliver yderst blodig og voldsom.

American Horror Story Asylum består af 13 afsnit fordelt på 4 Disc:

Welcome to Briarcliff.

Trick and Treats.

Nor’easter.

I Am Anne Frank – Part 1.

I Am Anne Frank – Part 2.

The Origins of Monstrosity.

Dark Cousin.

Unholy Night.

The Coat Hanger.

The Name Game.

Spilt Milk.

Continuum.

Madness Ends.

American Horry Story sæson 1 udkom I 2011, og handlede om en familie der flytter ind I et hus, der er hjemsøgt af alle de mennesker, der igennem tiderne har mistet livet der. Serien blev vel modtaget, og FX Network fulgte så op med sæson 2 der bærer titlen Asylum. Historien er en helt anden, og ligeledes er sæson 3 igen forskellig fra de andre, og bærer titlen Coven, der referere til hekse, trolddom og voodoo. Det rigtig spændende ved denne serie er, at der er flere af skuespillerne der er med i alle sæsoner, men hver gang spiller de forskellige karakterer. Skuespillerne Jessica Lange, Evan Peters, Sarah Paulson, Lily Rabe og Frances Conroy har således medvirket i de 3 første sæsoner, og er også med i sæson 4 der på nuværende tidspunkt er i støbeskeen. Dette giver de forskellige skuespillere mulighed for at dele ud af deres talenter og specielt Jessica Lange giver den virkelig gas i hendes forskellige roller. Hendes sadistiske nonne i Asylum vil man sent glemme.

American Horror Story konceptet er spændende og holder vand, og i sæson 2 har man virkelig leget med mediet og historiefortællingen, og der er intet tabu der er smalt nok til at blive taget under kærlig behandling på det rablende gale sindssyge hospital. Så er man klar på en serie der kører derud af med 120 i timen, og hvor galskab og sort humor går hånd i hånd med seriemordere og rumvæsner på menneskejagt, vil man bestemt ikke blive snydt her.

Man behøver ikke at have set sæson 1 før man ser sæson 2, for historien er som sagt en hel anden. Selvfølgelig går man så glip af at opleve skuespillerne i nye roller, men man kan sagtes bare læne sig tilbage og lade gyset omslutte en, og nyde de uhyggelige timer på Briarcliff Manor og de mange dæmoner der har til huse der.

Ekstramateriale.

Denne DVD udgivelse indeholder slettede scener og en del korte dokumentarprogrammer om seriens tilblivelse: The Orderly, What Is American Horror Story: Asylum, Welcome To Briarcliff Manor og The Creatures.

Overførelsen til DVD er flot og lyden er Dolby Digital 5.1. Serien kan ses med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

American Horror Story. Asylum. The Complete Second Season er venligst stillet til rådighed af Fox- Paramount.

Titel: American Horror Story. Asylum. The Complete Second Season.