Amityville – Huset som gud glemte 3D

28. juli 2012 af Henrik Andersen

Amityville – Huset som gud glemte 3D billede

Amityville – Huset som gud glemte 3D er 3. del i historien om uhyrlighederne i et af Amerikas mest hjemsøgte huse. Desværre bliver det aldrig rigtig spændende, og uhyggen udebliver for det meste.

John Baxter (Tony Roberts) og hans partner Melanie (Candy Clarke) afsløre nogle fupmagerer, der holder spirituelle møder i det berømte hus i Amityville. Efter afsløringen beslutter John, at han vil flytte ind i huset. Han er lige blevet skilt fra sin kone (Tess Harper), og savner deres teenagedatter Susan (Lori Loughlin). Derfor vil han gerne starte på en frisk, også selvom han godt ved at huset har en grim fortid bag sig. Men snart begynder der at ske mystiske ting, og da ejendomsmægleren bliver overfaldet af en kæmpe flok fluer og dør i huset, beslutter Melanie at undersøgen sagen igen. Hun får denne gang hjælp af Doktor Elliot West (Robert Joy), der er ekspert i overnaturlige fænomener. I kælderen er der en mystisk brønd, og fra den er der adgang til huset fra helvedets uendelige dybder, og det er herfra de mystiske hændelser kommer, mener Doktor West. Efter Susan er blevet overtalt af en venninde Lisa (Meg Ryan) til at lege med et Ouija board, dør hun i en båd ulykke. Nu indser John at noget er helt galt, og han må tænke hurtigt hvis han vil redde sig selv og Nancy fra dæmonen i brønden.

På grund af nogle uoverstemmelser med produktionsselvskaberne blev Amityville – Huset som gud glemte 3D ikke en godkendt fortsættelse til de 2 første film, også selvom den referere til dem. Instruktøren Richard Fleischer, der ellers har lavet ganske udmærkede film, kæmper her med en slap historie, der ikke rigtig virker, og selvom skuespillerne gør deres forbliver det hele ret anonymt og ligegyldigt. Kun i glimt virker det, og scenen hvor Nancy ser sin våde datter gå op af trappen i huset, imens John og ambulancefolkene kæmper med at genoplive hende efter bådulykken fungere ganske godt, og får de små hår til at rejse sig i nakken. Desværre er det kun flue overfaldet i filmens første halvdel, der matcher denne scene. Da dæmonen endelig rejser sig fra brønden er det kun i ganske få klip, og så er den væk igen. Virkelig ærgeligt at man ikke får set mere til den. Den virker ellers som et ret spændende og dejligt grufuldt bekendtskab.

Meg Ryan har en birolle som den rebelske Lisa, der lokker Johns datter i fordærv, og sjovt er det da at se hende i en af hendes første roller. Ellers er der ikke meget at komme efter her. Naturligvis skal man da se den, hvis man er fan af serien om huset i Amityville, men man må bare forberede sig på en tynd omgang gys og gru.

Ekstramateriale.

Der er ikke noget ekstramateriale på denne udgivelse.

På denne DVD udgivelse får man både en 3D udgave og en 2D udgave af filmen. Så kan man selv bestemme om, man har lyst til at prøve de briller af der følger med. Undertegnede startede naturligvis med at tage de flotte papbriller på med de klassiske blå og røde farver. Men opgav efter kort tid, da det på ingen måde virkede efter hensigten. 3D effekten var der naturligvis visse steder, med de røde og blå farver ødelagde det i forvejen dårlige print totalt. Naturligvis kan og må man ikke sammenligne 3D teknologien fra 1983 med den vi har i dag, men de klassikse papbriller med de røde og blå glas har aldrig virket helt optimalt til spillefilm, men mere som en ”sjov ting” der høre til i et Anders And blad, eller en McDonald børnemenu. Men heldigvis er der også en 2D version med, og det kan stærkt anbefales herfra, at det er den, man ser.

Billedet bliver vist i sit oprindelige Cinemascope format, men er desværre dårligt. Det er sløret og til tider ude af fokus. Dette trækker desværre oplevelsen ned hos en i forvejen ikke specielt spændende film.

Filmen kan ses med Danske, Finske, Norske og Svenske undertekster, og lyden er Dolby Digital 2.0

Amityville – Huset som gud glemte 3D er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Amityville – Huset som gud glemte 3D