An American Haunting.

23. oktober 2006 af Henrik Andersen

An American Haunting. billede

An American Haunting er en fin lille horror film om besættelse, ånder og hekse. Og oven i hatten så er det hele bygget på en virkelig hændelse. Gode chok til de mørke efterårs aftener.

I følge pålidelige kilder beretter A American Haunting om den eneste sag i amerikansk historie, hvor en ånd eller et spøgelse beviseligt forårsagede en persons død.

Historien tager sin begyndelse først i 1817, hvor familien Bell lever det lidt hårde liv der var hverdagen dengang. Faderen John Bell (Donald Sutherland ), er i retten fordi han har snydt naboen Kate Batts for noget jord og nogle penge. Selvom retten går sin gang er Batts stadigvæk ophidset over Johns handlinger og inden hun forlader retssalen forbander hun John og Hans datter Betsy (Rachel Hurd-Wood ). Familien Bell tager forbandelsen til sig, og frygter for tiden efter da det er almindeligt kendt af Kate Batts dyrker heksenes mørke ritualer. Og snart går det da også ned af bakken for den lille familie. En mørk og vild ulv hjemsøger Johns fantasi, og der høres mystiske lyde overalt på gården. Dette resultere i at Betsy ikke får sover meget om natten, og derfor skaber bekymring hos hendes lærer ( James D'Arcy ), da hun falder i søvn midt i timerne, og til og med ser syner af en lille pige i frakvarterne. Snart bliver det mere og mere voldsomt. Betsy bliver trukket rundt i håret og bliver gennembanket af en usynlig ånd. Familien kan intet stille op og derfor må kirken tilkaldes. Der forsøges med et par kristne besværgelser, men lige meget hjælper det og snart er det også John Bell der bliver kastet rundt med. Intet syntes at kunne stoppe den usynlige kraft der hærger den lille familie. Overfaldende blive vildere og vildere og familien drives til sindssygens rand. For hvad eller hvem er det, der står for den frygtelige terror. Sandheden er mere uhyggelig, end de nogensinde har drømt om, og snart bliver den lille familie splittet, i en endelig erkendelse af hvad der virkelig er på færde.

Med udgangspunkt i bestselleren 'The Bell Witch: An American Haunting' har Courtney Solomon der også har instrueret Dungeons and dragons, skabt en fin lille horror historie, der sætter de klassiske horror-temaer i historisk kontekst. Det er film, der tør gå tæt på det overnaturliges natur, og som vil få dig til at gætte med til det sidste. Hvad der gør den ekstra uhyggelig er det faktum, at The Bell Witch rent faktisk fandtes. Den virkelige historie fortæller, at hvad der begyndte som mystiske og uforklarlige lyde på familien Bells gård, blev til psykisk terror, som udartede sig til mishandling af den yngste datter Betsy. Familien Bell søgte efter logiske forklaringer og mistanken faldt på alle I deres nærhed, men uden resultat. Den skrækindjagende ånd fortsatte med at terrorisere familien og gav sig ikke, førend et familiemedlem var dødt. Det skulle vare helt til 1998, før man med opdagelsen af et gammelt manuskript fandt svaret på den uhyggelige gåde, hvilket er fortalt i en rammehistorie til den egentlige handling i filmen.

Donald Sutherland der spiller Bells far John Bell er naturligvis far til Keifer Sutherland ( 24 Timer ) og har selv en lang og glorværdig karriere bag sig. Han har blandt andet været med i så forskellige film som: M.a.s.h, Kellys helte, Rødt chok, Ørnen er landet, Invasion of the body snatchers og Space Cowboys.

Sissy Spacek spiller Bells moder der finder frem til den frygtelige sandhed omkring de grufulde overfald. Sissy Spacek nok kendt af de fleste som pigen Carrie med de overnaturlige kræfter i filmen af samme navn. Desuden har hun også medvirket i blandt andet: Bad Lands, In the bedroom, og Crimes of the heart.

James D’arcy er i An American Haunting den unge lærer der helhjertet prøver at opklarer mysteriet om Bell. D’arcy er kendt fra: Master and commander, Do the I, og fra en anden gyser med nogle af de samme temaer som An American Haunting, nemlig : Eksorcisten:Begyndelsen.

An American Haunting er en fin horror historie der ligger sig op af de mange film, der allerede er lavet omkring besættelser, dæmoner og onde onder, der driver et eller flere familiemedlemmer til vanvid.

Instruktøren Courtney Solomon Der også har skrevet filmens manuskript fortæller historien om Betsy og hendes familie uden brug af filmblod og voldsomme CGI effekter. I stedet for benyttes andre af filmmediets virkemidler til at skabe uhygge med. For eksempel er der nogle spændende kamera gange der virkelig understreger uhyggen, der kommer snigende. Desuden er der flittigt brugt uhyggelige og stemningsskabende lydeffekter, til at fortælle når den onde ånd er på færde. Det er spændende lavet og virke meget effektfuldt. Faktisk er An American Haunting et godt eksempel på, at man kan komme langt med spænding og uhygge i en gyserfilm, uden brug af splat og voldsomme computerskabte dæmoner.

An American Haunting er bestemt et kig værd selvom den nok har en tildens til at forsvinde ned i den mængde af film der allerede er laver over emnet : Besættelse af ond ånd. For selvom den er flot fortalt og godt spillet, så står den alligevel aldrig helt ud fra mængden, da den ikke har noget nyt at byde på. Men det til trods, er den stadigvæk et fornøjeligt og til tider ret skræmmende kig værd. Den vil helt sikkert få din sidemand hjemme i sofaen, til at krybe tæt ind til dig når den onde ånd terrorisere familien Bell. Så rigtig god fornøjelse med det.

Billedformatet er 16:9, 2:35:1, og farverne er flotte og billedet er skarpt.

Lydformat: Dolby Digital 5.1, Dolby surround 2.0.

Undertekster: dansk, norsk, svensk, finsk, islandsk