Anaconda - Jagten På Blod Orkidén

5. november 2004 af Félix F. Perrier

Anaconda - Jagten På Blod Orkidén billede

Borneos jungle er et paradis for anacondaerne, som har vokset sig store. På jagt efter et nyt vidundermiddel støder ekspeditionen uheldigvis på de sure slanger. Haps!

Et stort medicinfirma har desperat brug for et revolutionerende produkt. De sender derfor en ekspedition afsted til Borneo for at hente den berygtede blod orkide, som efter sigende skulle have helende og livsforlængende egenskaber. Allerede tidligt på ekspeditionen opstår der problemer, da regntiden er startet, og der derfor ikke er nogen som vil sejle dem op ad floden. Ekspeditionen som består af videnskabsmænd, læger og tekniske nørder, bliver tvunget til at hyre den rå og dumdristige kaptajn Bill. Bill er tidligere soldat og i mange henseender holdets redningsmand. Han passer på de hjælpeløse storbyfolk, som ikke er vant til junglens nådesløse væsen. Men at sejle op ad Borneos floder i regntid viser sig ikke at være så nemt. Flere problemer truer ekspeditionen, som til sidst tvinges til at fortsætte gennem junglen til fods. Blandt igler, edderkopper og slanger hugger man sig vej gennem den ufremkommelige jungle, mod et næsten uopnåeligt mål.

Skuespillerne
Præstationerne varierer kraftigt igennem filmens forløb, og mellem skuespillerne. I starten af filmen, skal men lige tilpasse sig en næsten sitcom-agtig forestilling, som heldigvis aftager hen i filmen, der hen mod midten og slutningen disker op med klasseskuespil. Særligt god er den ”Clint Eastwood” lignende kaptajn Bill, som spilles af Johnny Messner og den hysteriske teknikassistent Cole som spilles af Eugene Byrd. Til gengæld falder forskerassistenten Sam, spilles af Kadee Strickland, helt igennem med sin påtagede sydstatsaccent som forsvinder jo mere bange hun skal se ud. Man har fornemmelsen af at se en tough negerbande-Bronx-film, hvor narkoluderen er landet i en jungle, hver gang hun har medvirken i replikkerne.

Lys
Man har formået at lave en flot og overbevisende lyssætning. Ofte opstår der problemer med lyssætningen når skuespillerne løber rundt med fakler eller lommelygter, men her er det lykkedes at vise de forskellige lyskilder og samtidigt belyse skuespillerne ordentligt, uden at øddelægge illusionen om mørket i junglen. Lyset i natscenerne er specielt godt, for ikke nok med at man kan følge med i hvad der sker og tydeligt kan se det hele, så har man ikke en fornemmelse af at der i virkeligheden bliver kastet lys i masevis ned på kullissen.

Lyd/musik
Lydene i filmen er gode og overbevissende, og er i mange scener med til at levere suspence-oplevelsen. De utroligt mange lyde som er i en jungle er ikke medtaget, men generelt er lydsiden flot og holdbar. Musikken er ikke så markant, men passer fint til temaet. Man lægger ikke så meget mærke til den, men den har sin effekt på stemningen.

Redigering
Filmen er klippet i traditionel action-klippestil. I actionscenerne er der en hurtig og hektisk klipning, og man når kun at se korte glimt at slangen. Billederne er flotte og farverne er lyse og tydelige. I mange moderne actionfilm ser man en tendens til at kampscener bliver filmet utroligt tæt på, for at skjule hvor lidt man er i stand til at udføre og hvor elendig scenen egentlig er. Det har man valgt ikke at gøre her. Hele filmen igennem er det for det meste total- eller halvtotalbilleder også i kampscenerne.

Effekter
Slangen ses igennem filmen på fire måder; oppefra, forfra, bagfra og en enkelt gang hængende i et træ. Nogle af effekterne er mere succesfulde en andre. Det ser flot ud når anacondaen angriber og når den snor sig gennem vandet, eller hænger i et træ, men det er knapt så overbevisende når den ses forfra, på en båd eller i langsom bevægelse på vej hen mod en stakkels læge. Det er højst sandsyneligvis derfor man har valgt ikke at vis ret mange billeder af slangen, og kun lade den komme frem når det var nødvendigt.
Der er flere kampe i vandet, hvor man et øjeblik tror at filmen har klippet en scene ind fra ”Ace ventura – pet detective”. Her er der tydeligvis blevet sparet på effekterne, og det er synd. Det virker ikke overbevisende, endnu en gang, at se en overkrop der bliver trukket frem og tilbage i vandet.

Overall
Filmen starter elendigt og ikke særligt overbevisende, hvor videnskabsmændene skal sælge idéen til os seere, men med megen entusiasme. Historien er længe om at komme igang, alt i mens vi gang på gang bliver forskrækket af kaptajnens abe. Historien er tynd, set før og forudsigelig. Den afviger ikke fra den første film, som stort set, med få undtagelser, havde samme handlingsforløb. Man har ikke tilført ”Anaconda” noget nyt med denne film, og spørgsmålet er så; Hvorfor så lave endnu en anaconda-film? Måske historiens ekspeditionsleder kan give svaret: ”For the money ... we will be billionaires.” Historien er fuld af fejl og lidt kedelig. Der er flere stedder hvor tingene ikke hænger sammen. Effekterne er skuffende og man sidder og tænker: Ja, det har jeg set før ... og hvad så? Ikke den mest overbevisende film, men ok underholdning i en flot indpakning.

Titel: Anaconda - Jagten På Blod Orkidén
Original Titel: Anacondas - The Hunt For The Blood Orchid
Premieredato: 5. november 2004