Appleseed Ex Machina.

6. august 2008 af Henrik Andersen

Appleseed Ex Machina. billede

Så gir’ Deunan og Briareos den endnu engang gas, i en flot produceret computer animeret spillefilm, hvor selveste John Woo også har en finger med i spillet.

3. verdenskrig har raseret jorden, og kun få steder har mennesket overlevet. Et af stederne er i den utopiske by Olympus. Her er planen at mennesket skal leve side om side med Bioroider og robotter, og respektere hinanden i forenet harmoni. Sådan er det desværre ikke altid. Derfor har byen den hard core politi enhed ES.W.A.T. der står på spring, når det ser værst ud. Deunan Knute er kvinde i politienheden og sammen med hendes makker Briareos, der er Bioroide, udgør hun en stor fare for alle der vil Olympus ondt. Under et voldsomt skud opgør i en kirke bliver Briareos hårdt såret, og han må til Cyborg Doktor og blive sat sammen igen. Imens får Deunan en ny makker. Tereus er benhård og giver Deunan kamp til stregen. Der er bare det ved det at Tereus er Cyborg og bygget op af Briareos DNA. Dette gør det svært for Deunan at arbejde sammen med ham. Men de får snart andre ting at tænke på. Byen bliver nemlig angrebet af en flok terrorister, der ikke skyr nogen midler for at udføre deres forræderiske og bestialske handlinger. Men der er noget mystisk ved det. Helt almindelige mennesker og loyale kollegaer går pludselig amok i en blodrus, og udsletter alt omkring sig. Deunan finder ud af at det måske har noget at gøre med det populære kommunikations apparat: Connexus. Men hvad har Briareos Cyborg Doktor Richard Kester med det hele at gøre, og hvad er det mystiske Halcon for noget. For at finde svarene på Deunan, Tereus og Briareos spænde patronbæltet og holde fingeren klar på aftrækkeren. Det kommer til at gå hedt til i fredens by Olympus.

Instruktøren Shinji Aramaki har også lavet den første Appleseed film, og denne gang har han fået fint selskab af den Japanske Action instruktør John Woo, der blandt andet har stået bag actionbrag som Hard Boiled og The Killer. Det kan i få scener anes at John Woo har haft en finger med i spillet, i form af en producer rolle. Den første action sekvens i Ex Machina foregår i en gammel kirke, og her bliver ikke sparet på krudt og kugler, for slet ikke at tale om skæve vinkler og lækre slowmotion optagelser. Alle er det ting som John Woo er en sand mester i at få sat sammen. Åbning scenen er blandt filmens bedste, og den bliver man med garanti ikke træt af at se igen og igen, med volume knappen skruet op på maksimal styrke.

Appleseed er bygget over en klassisk manga tegneserie der blev skabt af mesteren Shirow Masamune. Shirow Masamune står også bag Ghost In The Shell, der vel nærmest er gået hen og blevet en klassiker blandt Anime fans verden over. Stilen i Appleseed er en perfekt blanding af mennesker og maskiner, tilsat vold og kærlighed. For selvom verden er blevet et koldt og barsk sted at opholde sig, spire kærligheden stadigvæk, og holder livet i gang. Det er uden tvivl de menneskelige følelser i historien der er med til at få Appleseed Ex Machina til at virke.

I Ex Machina er 2 af Deunan’s kostumer designet af den Italienske designer Micccia Prada. Prada havde set den første Appleseed film og var imponeret over stilen og kontrasten imellem mand og maskine, og da der blev en mulighed for at komme med et indspark til 2. del slog hun til. Et af Prada’s kostumer bærer Deunan til den store fødselsdags scene.

Det er svært at sige noget negativt om Ex Machina. Billederne er smukke, action sekvenserne er fremragende, designet er unikt og det univers historien foregår i er perfekt til en god gammeldags omgang drengerøvs vold. Der skal dog lige løftes en pegefinger imod dialogen, der til tider virker lidt stiv og karikeret. Ærgeligt da det uden tvivl er med til at trække ned på det indtryk man får af hovedpersonerne. Men det være sagt er Ex Machina en spændende Anime oplevelse, der bestemt giver en lyst til at se mere til både den sexede og seje Deunan og den overmenneskeligt stærke Briareos, og John Woo må også godt lege med i næste omgang, hvis han skulle få lyst.

Ekstramateriale.

Kan man lide Ex Machina kan det godt betale sig at kigge lidt nærmere på ekstramaterialet, der består af et godt kommentarspor og 2 mindre bag om kameraet programmer: Team Up: John Woo og Shinji Aramaki, og Revolution: Animating Ex Machina. Det er guf for fans, og selvom det ikke er lange programmer er de alligevel fyldt med information.

Ekstramaterialet får 3 ud af 6 mulige stjerner.

Billedet står flot, og de mange vilde action sekvenser kan nydes i Dolby digital. Alt i alt en god overførsel til DVD.

Appleseed Ex Machina kan ses med Danske, Finske, Norske, Svenske, Engelske og Tyske undertekster. Det er desuden muligt at se filmen med både Engelsk og Japansk lydspor.