Arrival

21. maj 2017 af Jesper Poulsen

Arrival billede

Befriende frisk pust omkring besøg fra rummet. Denis Villeneuve har et fast tag om filmen, som med lethed kan indskrive sig som en moderne klassiker...

I en tid hvor Alien: Covenant forsøger at skræmme biografgængere med ideén om at det ydre rum udelukkende består af glubske bæster med savlende tendenser, så er det vældig befriende at der findes et alternativ. Ikke et ondt ord om underholdningsværdien i Alien-universet, men hvis man bare skal kunne pege på rationalitet som omdrejningspunkt, så er Arrival et langt bedre valg. Mens Alien-figurerne søger direkte mod klichéfyldte actionkonfrontationer, så er der mere naturlig stil over det (hvis man altså kan sige det om mødet med væsner fra rummet), hos filmen vi nu skal beskæftige os med.

Arrival byder på nærværende sci-fi, som med særdeles små armbevægelser, formår at gøre dig nysgerrig. Lingvisten Louise (Amy Adams – American Hustle, The Fighter, Big Eyes) og fysikeren Ian (Jeremy Renner – Avengers, The Hurt Locker, Mission: Impossible) hidkaldes til at bistå et ekspertteam med at føre kommunikation med en række fremmede rumskibe. Ingen ved hvad disse cocoon-lignende fartøjer indeholder, og ej heller hvad hensigten er med deres tilstedeværelse på Jorden. Med både grundighed og forsigtighed entrerer teamet rumskibene. Er de fjendtlige eller venlige? Man kan vel sige at kapslerne indeholder langt mere end noget menneske kunne forestille sig.

Det er Denis Villeneuve som har orkestreret Arrival. Selvsamme Villeneuve brød igennem i 2010 med det skelsættende Oscar-nominerede drama Nawals Hemmelighed. Siden kom tilbuddene fra Hollywood, hvor han har instrueret populære titler som Prisoners, Enemy og Sicario. Faktisk kan du snart opleve endnu en Villeneuve-produktion, da han til oktober er aktuel med opfølgeren til Blade Runner, kaldet Blade Runner: 2049. Den fransk-canadiske filmskaber har virkelig doseret bægeret med drama og thriller med herlig ligevægt. Han virker fuldt ud bevidst om hvornår publikum har brug for mystik og information. Nogle vil nok påpege at det går lige rigeligt langsomt med at få afdækket spørgsmålet om, hvorfor der lige pludselig svæver kæmpemæssige kaffebønner rundt på vores planet, men for mig var det et genialt træk at lade der være tid nok til at man selv kunne danne billeder i hovedet, således at forventningens glæde blev bevaret, frem for at blive holdt i hånden i hver en scene.

Filmen her har helt klart klassikerpotentiale for både sin genre og form. Der er basis for at din filmpartner får noget helt andet ud af oplevelsen end du selv gør, og derfor er værket så fascinerende. Det skader bestemt heller ikke at gode gamle Forest Whitaker (The Crying Game, Star Wars: Rogue One, The Butler) kigger forbi og bidrager til festlighederne. Han er i mine øjne en vægtig medspiller i alle henseender, en scenestjæler ved enhver given lejlighed. Arrival er en fremragende film, som får sit publikum til at spidse ører og pudse brillerne, helt uden bulder, brag og eksplosioner. Det, i sig selv, er måske den største præstation. 5 stjerner sendes direkte ud i rummet!

Bonusmaterialet består af 5 featurettes fordelt på godt halvanden time. Du kan lære mere om tilblivelsen af produktionen, herunder musik, lyddesign og klipning.

Universal Pictures.

Titel: Arrival