Axed

12. september 2012 af David Lund

Axed billede

Når man mister jobbet, bliver man tydeligvis fuldstændig sindssyg.

Finanskrisen danner rammen om plottet i “Axed”. Vi følger en familie, hvor faderen er blevet fyret, og netop derfor har mistet sin gode forstand. Han kører familien ud til et øde hus på landet, og så begynder uhyrlighederne. Selvom historien er fortalt et utal af gange før i forskellige variationer, så kunne det sagtnes have været et spændende præmis, at bruge finanskrisen som undskyldning, hvis der immervæk var en pointe med det. Som du nok allerede har regnet ud, er der dog absolut ingen pointe med det. Faktisk er filmen fuldstændigt blottet for morale og pointer, og derfor føles filmen splittet lige fra starten af. Vil den sige noget med finanskrisen, som bare ikke kommer rent igennem? Eller vil den blot være hjernedød underholdning? Spørgsmålene er fortsat for mig ubesvarede, for filmen ender som et prætentiøst rod af allerhøjeste rangorden. Ikke alene det – den er også ufatteligt utroværdig. Karaktererne reagerer i langt de fleste tilfælde fuldstændigt utroværdigt, som f.eks. da datteren ud af det blå smider trøjen for at lokke sin far i en fælde. Det giver slet og ret ingen mening i flere tilfælde, og hver gang filmen byder på en ny utroværdighed, falder interessen en smule. Som det nu er med film af denne kaliber, bliver man dog hængende indtil slutningen, da man gerne vil vide udfaldet. Det er dog på ingen måde tilfredsstillende, og man ender lidt med følelsen af, at man skulle have stoppet filmen, da man begyndte at blive irriteret.

Der er dog positive sider af ”Axed”. Skuespillet er rundt regnet acceptabelt. Jonathan Hansler, der spiller faderen, overspiller sin rolle med tilpas mani, Nicola Posener, der spiller datteren, gør faktisk et glimrende stykke arbejde ud af sin karakter, især taget i betragtning hvor tynd den er. Der er også enkelte opsigtsvækkende scener, som da faderen giver hele familien en portion upassende gaver, eller da han i starten har en fange på loftet i huset, som han holder skjult for familien. Der er masser af gode idéer gemt i ”Axed”, men de er bare ikke skrevet ordentligt sammen eller instrueret med indlevelse af Ryan Lee Driscoll, der af god grund heller ikke ser ud til at have en ny film på vej.

”Axed” er kun en film for folk, der holder af lavbudgets gyserfilm. Den byde på rigeligt af blod, selvom den har en tendens til at filme væk fra det der sker. Dette har ingen effekt på filmen, da troværdigheden mangler, så det psykologiske kommer aldrig i spil, som den ellers forsøger på. Jeg har længe debatteret med mig selv, om filmen stod til bundkarakter eller lidt over, men jeg ender på sidstenævnte, da der, som sagt, er positive elementer i filmen, og man trods alt bliver hængende indtil finalen.

Ekstramateriale – 1/6

En omgang trailers er alt, der er blevet plads til.

Another World Entertainment.