Beyond

15. oktober 2011 af Henrik Andersen

Beyond billede

Pernille August har lavet et følsomt portræt af en pige hvis opvækst mærker hende for livet. Det er smukt og barskt, og man kan ikke undgå at blive påvirket af Noomi Rapace´s suveræne præstation.

Leena (Noomi Rapace) hygger sammen med sin familie en morgen op imod jul. Pludselig ringer telefonen. Det er hendes mor, som hun ikke har set i rigtig mange år. Hun ligger for døden på sygehuset i Ysatd, og vil gerne se sin datter en sidste gang. Først afviser Leena totalt, men hendes mand (Ola Rapace) får hende overtalt. De pakker bilen og begiver sig imod Ystad. Det bliver en lang rejse, og samtidig rejser Leena i tankerne tilbage til hendes barndom, der var præget af vold, druk og utilregnelig opførsel fra begge hendes alkoholiserede forældre. En fortid hun helst vil ligge total væk, men som nu igen kommer op til overfladen. Mødet med hendes dødende mor bliver samtidig en rejse imod en forsoning med fortiden.

Skuespiller og instruktør Pernilla August er kendt for fine roller i blandt andet Ingmar Bergmans Fanny og Alexander, Den Gode Vilje, Anna og Jerusalem. Flere vil måske også kunne huske Pernilla August for hendes rolle som Anakins mor Shmi Skywalker i Star Wars sagaen. Pernilla August har været gift med den Danske instruktør Bille August der instruerede hende i flere af hendes store roller.

Nu har Pernilla selv kastet sig ud i instruktionen, og det er hun sluppet fremragende fra. Hun får det bedste frem i hendes skuespillere, og historien taber aldrig pusten. Den griber fast om struben fra første scene, og man får først mulighed for at trække vejret normalt igen, når rulleteksterne løber over skærmen. Noomi Rapace der spiller den voksne Leena er suveræn, og beviser endnu engang at hun kan meget mere en hvad hun fik lov til at vise i Stig Larsson filmatiseringerne. Det er en fryd at overvære hendes intense skuespil, og man er på intet tidspunkt i tvivl om, at man her har med en fantastisk og stor skuespiller at gøre. Fremhæves bør også den unge Tehilla Blad der spiller Leena som stor pige. De barske scener med de fordrukne forældre, der lader Leena og hendes lillebror i stikken til fordel for sprut og hor, takler hun med en voksen skuespillers professionalisme.

En del af det vellykkede helhedsindtryk skal også tilskrives filmens scenograf Anna Asp der virkelig formår at genskabe en perfekt fortid i Ystads forhutlede bydel der gik under tilnavnet: Svinestierne.

Det er en barsk beretning som Pernilla August servere for os, men hvis man kan holde filmen ud, vil man få en oplevelse man sikkert vil vende tilbage til. For Beyond kan nemlig med stor respekt ses flere gange.

Ekstramateriale.

Der er ikke noget ekstramateriale at finde på denne DVD udgivelse.

Filmen er flot gengivet i Anamorphic Widescreen og lyden er Svensk DTS eller Dolby Digital 5.1.