Dear Mr. Gacy

21. oktober 2011 af David Lund

Dear Mr. Gacy billede

En glimrende thriller baseret på virkelige hændelser.

Hvad der både fra coveret og beskrivelsen af en film lyder som en almindelig genrefilm, behøver naturligvis ikke at være det. En sjælden gang imellem tager en film røven på en, og vender en masse konventioner på hovedet, og trækker sig ud af sin genre, for at prøve at opnå meget mere. ”Dear Mr. Gacy” er en sådan slags film. Historien om en jurastuderende der etablerer kontakt med en fængslet seriemorder, for at skrive en opgave, men snart bliver et projekt for seriemorderen selv, er mildest talt både provokerende og fascinerende. Provokerende fordi at filmen omhandler etik og moral på et meget højt plan, og fascinerende fordi historien ganske enkelt er sand. Filmen starter ellers meget basalt ud, hvor den formidler den smule viden man nu har om seriemorderen John Wayne Gacy, der dræbte over 30 yngre mænd og begravede dem i baghaven, for dernæst at etablere et persongalleri med hovedpersonen Jason Moss i spidsen. Filmen tager små skridt af gangen, og netop derfor kommer den langsomt men sikkert under huden på sit publikum, specielt i kraft af de stærke skuespillerpræstationer. Jesse Moss som Jason Moss er dejligt afslappet imens William Forsythe som John Wayne Gacy er direkte modbydelig. Naturligvis smøres der til tider en anelse for tykt på i forhold til den sande historie, men filmen holder sig hovedsageligt på et roligt samt ubehageligt plan, hvor langt de fleste vil blive både betagede og frastødt af filmen på en og samme tid.

Gacy kommer hurtigt under huden på Moss i filmen, og styrer ham nærmest som en dukke igennem den ene farefulde situation efter den anden. At han langsomt i filmen også kommer under huden på filmens publikum er alfa omega for filmens virke, og snart fatter man en anelse sympati for ham på trods af hans absurde seksuelle udtalelser samt den viden man allerede har om ham fra start. På den vis magter Forsythe at skabe en karakter, der ikke er langt fra Anthony Hopkins’ version af Hannibal Lector, selvom ”Dear Mr. Gacy” på stort set ingen måde minder om ”Ondskabens Øjne”. Når slutningen runder af først i et antiklimaks og derefter med en meget depressiv epilog, så beholder filmen et højt niveau hvor en ordinær thriller ellers ville forfalde til lette løsninger. Naturligvis er den sande historie bag filmen skyld i udfaldet, men nogle gange er sandheden altså langt værre end fiktion, og når realisme og troværdighed går hånd i hånd, så kan resultatet blive til noget stort. Alt er dog ikke fryd og gammen i filmen. Der er nogle bihistorier som fortsat forbliver uforløste og sågar også enkelte som ikke rigtigt passer ind i sammenhængen, og selvom det lyder som småting, så bliver man altså hevet lidt ud af stemningen. Instruktøren Svetozar Ristovski er dog en at holde øje med, for han får med ”Dear Mr. Gacy” skabt en stemning som mange af Hollywoods største instruktører aldrig kommer i nærheden af.

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

Another World Entertainment.

Titel: Dear Mr. Gacy