Den Gode Dinosaur

12. juli 2016 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Den Gode Dinosaur billede

En blanding af genbrug og modig nyskabelse munder ikke ud i en ny original Pixar-film.

Hvad ville der egentlig være sket, hvis ikke meteoren havde ramt jorden og slået dinosaurerne ihjel? Det er præmissen for Pixars nyeste film. Det er såmænd ikke første gang, at Disney (Disney ejer Pixar) har forsøgt at fortælle en historie om dinosaurer. I 2000 udgav de animationsfilmen Dinosaur, der også foregik i dinosaurernes verden. De færreste kan huske den, og den var da også med til at starte Disneys svageste periode i 00’erne. Ikke desto mindre har Pixar gjort forsøget med endnu en dinosaur-fortælling, og det er de sluppet ganske hæderligt fra, om end Den Gode Dinosaur næppe vil blive anset som noget hovedværk i Pixars historie.

Selvom præmissen er anderledes, så er selve fortællingen klassisk. Den unge dinosaur Arlo er den mindste, svageste og fejeste i den langhalsede dinosaurfamilie. Ved et uheld rives han væk fra familien og må næsten på egen hånd finde tilbage til familien og opnå den erkendelse, han så håbefuldt stiler efter. Med sig på vejen får han en ny ven i menneskebarnet Tot, og de to danner et venskab, der ændrer Arlo fra lille og frygtsom til en modig og voksen dinosaur.

Det er altså den helt klassiske eventyrformel Pixar har spillet ud i form af hjem-ud-hjem fortællingen, og manglen på originalitet er også Den Gode Dinosaurs største svaghed. Som en form for roadtrip må Arlo tage den klassiske dannelsesrejse, der så ofte ses i Disney-regi. Roadtrip-delen er dog en forholdsvis nytænkning, mens der til gengæld er op til flere scener, der føles taget direkte ud af tidligere tegnefilmsklassikere. Det kan være både godt og skidt, og det er altså den følelse man sidder med efter filmen. Genkendelsens glæde kan være ganske rar og betryggende, men man føles ikke lige så ramt af original nytænkning, som Pixars forrige film Inside Out. Apropos Inside Out, så har man også i Den Gode Dinosaur valgt ikke at have en decideret skurk. Nogle af de bedste Disney/Pixar film har ofte haft en stærk og karakteristisk skurke-karakter, og selvom det ikke passer særlig godt ind i rejsefortællingen i Den Gode Dinosaur, så føles manglen på en skurk, som en akilleshæl for filmen, hvor Arlo-karakteren aldrig rigtig bliver spillet helt ud.

Til gengæld indeholder filmen nogle af de flotteste og mest realistiske animerede naturscener. Det er helt klart her, at animatorerne har lagt deres største stykke arbejde, for selve dinosaurerne føles næsten kluntede og trivielle ift. de magiske flotte baggrundscener.

Den Gode Dinosaur indeholder derfor mange af de klassiske Disney og Pixar dyder i form af en rigtig god morale og følelsesladede scener, der sagtens kan give både børn og voksne en lille klump i maven. Selve naturscenerne er nogle af de bedste og flotteste Pixar har lavet til dato, og selve rejsefortællingen og præmissen med dinosaurernes overlevelse virker anderledes end hvad man er vant til at se. Alligevel kan man ikke lade være med at føle, at man har set og oplevet det meste af det før, og derfor vil Den Gode Dinosaur heller ikke blive en af de milepæle, som man ofte henviser til, når man snakker om Pixar. Til gengæld vil både børn og voksne glædes over en god historie, nogle søde karakterer og nogle flotte animationer, og Pixars 16. klassiker er da helt klart et kig værd.

Ekstramateriale
Blu-Ray udgaven af Den Gode Dinosaur indeholder følgende ekstramateriale:
• Sanjay’s Super Team