Dracula II (DVD)

25. maj 2004 af David Lund

1 stjerner Skriv en kommentar

Dracula II (DVD) billede

Anden del af trilogien om Draculas blod...

Som en fortsættelse til Dracula 2000 (eller Dracula 2001 alt afhængigt af hvor du lever i verden) kommer en af de svageste film i filmhistorien. Til at starte med er det en del af en trilogi, som hænger sammen på samme måde som Matrix-filmene. Den første er en film der nemt kan stå alene (god er den nu heller ikke, men stå alene kan den), og 2’eren (Ascension) og 3’eren (Legacy) hænger så sammen. Filmen starter med en vampyrjagt, hvor præsten Father Uffizi hurtigt får ramt på sit bytte, og brænder det. Desværre ender liget uheldigvis på et lighus (man skulle ellers tro han havde prøvet det før), og bliver undersøgt og snart genoplivet af Luke (Jason London). Snart ender de alle i en masse videnskabelige forsøg og tortur på en vampyr, som snart slipper løs osv.

Meget spændende plot, men problemet er, at der stort set intet sker i filmen. Når den endelig slutter efter halvanden time, sidder man med den tomme følelse tilbage, at man slet ikke kan huske noget af filmen. Nej, den er ikke så elendig at man føler sig fornærmet, sådan en slags film ville man i det mindste huske. Men på trods af hvad plottet og coveret nu tilbyder, så sker der overhovedet ingenting, det er den tommeste film jeg nogensinde har set.

Jason Scott Lee (manden der engang spillede Bruce Lee i Dragon og Mowgli i filmatiseringen af Junglebogen) er efterhånden udelukkende med i dårlige b-film. Man kan vælge at se ham som et tegn på, at det ikke er en god film man skal til at se, og det har passet i de sidste mange tilfælde. Han er ikke en elendig skuespiller, heller ingen dårlig, men ligesom filmen, er det meget tomt og ligegyldigt skuespil han præsterer. Synd, for i starten havde han en form for charme. Så har vi Jason London, manden som ligner Brendan Fraser, men som heldigvis oftest holder sig til TV-film. Han er ikke god, se starten for beviser. Hans måde at fumle rundt på, og direkte overspille alt hvad han laver, burde være forbeholdt dårlige teaterforestillinger, det passer i hvert fald på ingen måde her.

Patrick Lussier har skrevet og instrueret alle 3 film, og ja ikke så meget andet, og det bliver nok ved det. Utroligt at der findes instruktører som hverken kan finde ud af det ene eller det andet, men Lussier er et glimrende eksempel på hvordan man ikke skal gøre. Der er ikke så meget at sige end, hold dig væk fra denne stinkbombe. Hvis du inderst inde synes 1’eren var god, og du føler dig nødsaget til at se fortsættelserne, tja så bered dig på mere af samme skuffe, bare gjort før og bedre. Der er ingen gys, gru, effekter, historie, make-up, skuespil eller instruktion her der er værd at se.

Ekstra-materialet:
DTS-lydspor finder man ofte på danske DVD'er efterhånden, selv på denne hvor det er fuldstændigt unødvendigt. Et lalleglad kommentarspor, nogle deleted scenes og nogle cast auditions. Tja, ekstra-materialet er meget bedre end filmen, men stadig kun gennemsnitligt. 3 ud af 6 herfra.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox.

Titel: Dracula II
Original Titel: Dracula II: Ascension