Dværgtroldens hævn

2. september 2012 af Daniel Pilgaard

Dværgtroldens hævn billede

Stol aldrig på en dværg i grønt tøj!

Dværgen Warwick Davis er nok den mest kendte skuespiller af slagsen som er vertikalt udfordret. I 1988 slog han igennem med fantasy-klassikeren ’Willow’, og har siden hen spillet en fast karakter som Professor Flitwick i sagaen om Harry Potter. Mindre kendt er Warwicks rolle som leprechaunen – eller dværgtrolden på dansk om man vil - i de i alt seks film om den ondskabsfulde lille irske skabning. Filmene er nu tilgængelige på dvd, og her i den første af serien fra 1993, folder den bizarre humor og blodige galskab sig glimrende og underholdende ud.

Gamle O’Grady vender hjem til USA, efter en smuttur til den grønne ø for at begrave sin mor. Til sin kones forundring ankommer han i en limousine og fører sig frem med store armbevægelser. Til sit held – i første omgang – har han i hjemlandet mødt en leprechaun og på ærlig vis modtaget en stor pose guld. Naturligvis! Men selvfølgelig skal man ikke stole på sådan en lille ondsindet dværg, som skjult er rejst med hjem i bagagen og nu kræver sit guld tilbage. Konen bliver fluks myrdet, og inden O’Grady falder om med et hjerteslag, lykkes det ham at spærre leprechaunen inde i en kasse, med en firkløver som på magisk vis er det eneste der kan holde de små grønne sataner i skak.

10 år senere flytter Tory - spillet af en ung Jennifer Aniston i sin første filmrolle – ind i det gamle hus med sin far. Den lokale maler Kenneth (Ken Olandt) er ved at fikse huset, med sin lillebror og deres ven, den lettere retarderede Ozzie (Mark Holton). Den forvirrede Ozzie får ved et uheld lukket leprechauen ud af kassen i kælderen og finder posen med guldet. Så går løjerne ellers løs, og den irske dværgtrold går straks i gang med at terrorisere sine omgivelser i jagten på at få sit guld tilbage.

Med stærk irsk accent og dæmonisk makeup, spiller Warwick det mytologiske væsen med stor humor. Der er flere sjove scener hvor vores psykopatiske lille ven kører rundt på trehjulet cykel og i minibil, mens han til sin egen store morskab myrder løs. Den blodige blanding af splatter og humor, får ’Leprechaun’ til at minde en del om sine beslægtede fætre i ’Gremlins’.

Uhyggeligt er det på ingen måde, til gengæld er det temmelig underholdende i de knap 90 minutter filmen varer. Jennifer Aniston er ingen åbenlys åbenbaring, men fungerer fint som den kønne tøs, der bliver udsat for lidt af hvert fra den grønne nisses side af. Det er Warwicks præstation som det bizarre lille monster, der gør filmen værd at se, selv om ’Leprechaun’ bestemt befinder sig i den fjollede genre.

Udover trailers er der intet ekstra materiale til udgivelsen

Filmen er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment

Titel: Dværgtroldens hævn