Elephant

23. juli 2004 af David Lund

Elephant billede

Gus Van Sants kunstfilm om hændelsen i Columbine og hans måske bedste film til dato.

Elephant er Gus Van Sant's kunstfilm bygget fiktivt over Columbine episoden. Filmen følger hver af historiens personer, der gennemgår en triviel og ganske normal dag i skolen. Nogle bliver mobbet imens andre mobber og nogle ser bare til, så alle klicheerne bliver opfyldt. Efter at være kommet svagt ind på personerne igennem lange kunstneriske passager, bryder helvede løs.

Elephant er en atmosfærisk, stilfuld og smuk film om en uundgåelig hændelse der rystede hele verden. Den bevæger sig langsomt men fast igennem en ganske almindelig dag i den ameriskanske High School, og skulle man være i tvivl, kan jeg af erfarring kun nikke meget genkendende til det. Filmen holder en ligeså koldt og kynisk ude af personerne, som man skal forstå at den amerikanske regering holder dets folk på afstand. På trods af de forskellige langsommelige passager, skal man forstå at det hele har en dybere mening, og at intet er overflødigt. Elephant er så symbolsk og søgende, at intet, selv ikke titlen, skal tages bogstaveligt.

Gus Van Sant er nu en sær mand. Han har givet os en god portion overdrevent sentimentale dramaer, der nærmest viser intet spor af talent (Good Will Hunting og Finding Forrester), og oven i det har har lavet nogle utroligt vigtige og aktuelle kunststykker (To Die For, Gerry og nu Elephant). I denne film er han 100% målbevidst, og ved præcis hvad han vil udtrykke med hvert billede. Farverne, klipningen og kamerastyrringen er helt unik, og man føler sig straks velplaceret i filmens atmosfæriske rytme, selvom man fra starten ved, at der lurer en ondskab under overfladen.

Gus Van Sant har valgt at bruge en bunke ukendte skuespillere, og til det har de fået lov til at beholde deres rigtige navne. Kun et par enkelte har været med i andet før og/eller siden, og det er jo også et symbol i sig selv. Ingen af dem er specielt gode skuespillere, men de er så normale og så ligetil, at de fylder billedet med den troværdighed der er brug for. Den eneste egentlig kendte skuespiller i filmen er Timothy Bottoms, og han såvel som de andre, gør det arbejde der skal gøres, og så ikke mere. Fokusen skal jo netop ikke drages væk fra symbolikken, og det er det man risikerer ved at spille en rolle højere sigtet end den neutralitet der er brug for.

Til slut vil jeg sige, at dette er en kunstfilm, gå ikke ind og se den med andre forventninger end disse. Den er kun underholdende i det aspekt, at den giver en masse eftertanker, og en masse man selv skal regne ud. Den stiller en masse spørgsmål og nægter at besvare dem igen, og det er det der er hensigten med Elephant. Stilfuld, atmosfærisk, eftertænksom og bare pissegod.

Titel: Elephant
Original Titel: Elephant
Premieredato: 23. juli 2004