Engle Og Dæmoner

11. november 2009 af David Lund

Engle Og Dæmoner  billede

Bedre end

Dan Browns ”Da Vinci Mysteriet” blev en enorm succes da den udkom på bog, derfor var en filmatisering helt naturlig. Hollywood snupper alle de idéer de kan finde for tiden, netop derfor er der kortere og kortere ventetid på filmatiseringer af succesfulde bøger. Filmen tjente da bestemt sit budget ind, men både publikum og anmeldere var skuffede. På trods af store navne som instruktøren Ron Howard og Tom Hanks og Audrey Tautou i hovedrollerne kunne de ikke genskabe den cliffhangermagi som kendetegner Dan Browns værker. Pengemæssigt var filmen dog en succes, så der gik ikke længe før ”Engle Og Dæmoner” kom på banen. Egentlig er ”Engle Og Dæmoner” skrevet før ”Da Vinci Mysteriet”, men de to værker er ikke afhængige af hinanden, selvom begge besidder samme tema og hovedrolle. Derfor kan man da også blot skippe ”Da Vinci Mysteriet” på film, hvis man hellere vil starte med den overlegne ”Engle Og Dæmoner”.

Tom Hanks gentager sin rolle som religionshistorikeren Robert Langdon, der denne gang tager til Rom og Vatikanet, hvor hele den katolske kirke er truet af den mystiske organisation Illuminati. Paven er netop død, så byen er i forvejen i panik over hvem den næste bliver, og med et politi der betvivler Langdons intentioner og evner, har han mere end nok at se til, da Illuminati har anskaffet sig en antimassebombe, der kan blive enden på Vatikanet.

At skabe en spændingsfilm der danner bro imellem videnskab og religion, er ikke ligefrem det nemmeste job. Man skal sørge for at spændingskurven følges, at publikum bliver revet med af fortællingen og at filosofierne ikke reduceres til sludder og nonsens. Desværre for ”Engle Og Dæmoner” bliver det hele forhastet, og den opnår kun delvist sine mål. Underholdningen er dog hjemme, for selvom filmen varer godt to en halv time, er der en konstant udvikling i plottet, der gør, at man sjældent mister interessen. Problemet er dog Ron Howard i en nøddeskal. Instruktøren som ellers før i tiden sjældent ramte ved siden af, har mistet sin evne til at opbygge og beholde spænding. Det går aldrig helt galt, men når filmen går fra afdæmpet plotudvikling til et hurtigt actionræs uden glidende overgang, føler man sig til tider meget tæt på et epilepsianfald – om man så lider af sygdommen eller ej. Howard mangler ligeså at integrere en form for dybde, og med filmens utroværdige udfald i klimakset såvel som plot-twistet, synes man marginalt dårligere om filmen, end hvis man havde skippet effekterne for subtilitetens skyld. Dog er ”Engle Og Dæmoner” bestemt en forbedring efter ”Da Vinci Mysteriet”. Tempoet er blevet skruet op, og fortællingen synes en del mere glidende i denne omgang.

”Engle Og Dæmoner” fungerer det meste af tiden. Robert Langdons jagt på Illuminati er hæsblæsende og til tider ganske grotesk visuelt. Som de fleste nok har opdaget er danske Nikolaj Lie Kaas og Thure Lindhardt også med i markante roller, hvor især Lie Kaas imponerer. Manden kan jo sagtens spille skuespil, desværre siger han bare ja til alt for mange helt forkerte film, og bliver efterhånden kun typecastet. Lindhardt klarer det da også glimrende, men hans rolle er knap så interessant, og hans fortolkning af denne er ret kedelig. Tom Hanks er Tom Hanks. Hvordan han er blevet en Oscar darling er langt udover min forstand, men kan man lide Hanks, ja så gør han det som altid i ”Engle Og Dæmoner”. Jeg foretrækker blot hans mere humorøse side fra 80’erne.

Billede Og Lyd – 4/6

”Engle Og Dæmoner” er røget forholdsvist hurtigt i handlen herhjemme, og jeg kunne forestille mig, at det er derfor billedet og lyden ikke virker mere gennemarbejdet. Med en så ny film bør billede og lyd nærmest stå til topkarakter eller tæt derpå, når man snakker om en blu-ray udgivelse, i stedet får vi blot et ganske fint resultat. Billedet er konsekvent en smule grynet, som i en film som ”Engle Og Dæmoner” ikke bør være intentionelt, og heller ikke tilfører noget til atmosfæren. Naturligvis er det en del bedre kvalitet end f.eks. hvad DVD-udgivelsen kan præstere, jeg havde bare forventet mig en del mere. Lyden kan der siges det samme om. Selvom det hele går klart igennem, så mangler der nogle detaljer i baggrunden til at få det hele til at virke mere ægte. Som helhed fejler billedet og lyden skam ingenting – det kunne bare godt have været meget bedre.

Ekstramateriale – 4/6

Filmen kan ses i enten biografversionen eller i en eksklusiv forlænget udgave. Denne er dog kun 8 minutter længere end biografversionen, og jeg har svært ved at sige hvilken jeg foretrækker. Tempoet bliver sat en smule ned, men der bliver tilføjet en smule humor og naturligvis dybde. Ligegyldigt hvad er det rart at man har valget. Ligeså kan filmen ses med et informationsprogram. Dette fortæller vha. en pop-up under filmen, hvilken skuespiller vi ser og hvad denne ellers har medvirket i eller endda hvilket stykke musik der bliver spillet. Ganske nyttigt lille program. Der medfølger ligeså et program der går bag om historien på ”Engle Og Dæmoner” og et der fortæller om udarbejdelsen af manuskriptet (skrevet af David Koepp) til filmen. Begge er seværdige men ikke imponerende programmer, der supplerer filmen glimrende.

Universal Pictures.

Titel: Engle Og Dæmoner
Original Titel: Angels And Demons