Eyes Wide Shut - 2 disc Special Edition

20. december 2007 af Christian Arhoff Andersen

Eyes Wide Shut - 2 disc Special Edition billede

Sex, stoffer, mord, jalousi og bedrag, har en film virkelig brug for mere?

”Eyes Wide Shut” skabte mange kontroverser da den kom frem, også selv om året var 1999. Rygterne om filmens indhold, var løbet i forvejen, og det gjorde at folk havde et næsten ”Motorsavsmassakren-agtigt” forhold til filmen, der skræmte mange væk med sine temaer om utroskab og swingerklubber. Desuden blev filmen allerede på forhånd dømt et flop, efter at det kom frem at, den havde taget 400 dage at indspille, og bedre blev det ikke af at filmen havde været i støbeskeen siden slutningen af 60’erne, og at det højest sandsynligt blev Stanley Kubricks sidste film(hvilket det også blev det).

Stanley Kubrick behøver for de fleste filminteresserede ikke nogen introduktion. Med mesterværker som ”Rumrejsen 2001” og ”Ondskabens Hotel”, regnes han for den instruktør, der har opnået mest indenfor studiesystemet i USA, med de originale film han lavet. At ”Eyes Wide Shut” skulle blive hans sidst film, ærgre mig lidt, da det ikke er måden jeg ønsker at huske Kubrick på. Bevares, filmen er ikke direkte dårlig, men den har så mange gode tilløb, og når den slet ikke kan følge det op, virker det som en film lavet af mand der burde have nyt sit otium i stedet.

Bill Hartford (Tom Cruise) er læge i New York. Hans er tilfreds med sit liv, han har en kone(Nicole Kidman) og en datter Helena, og de er en typisk amerikansk familie. En aften diskutere de mænd og kvinders forhold til sex, og Bill hævder at mænd tænker mere på sex generelt end kvinder. Hans kone Alice er dog ikke enig og fortæller en historie om en flådeofficer, som hun engang så på ferie med Bill, og hendes øjeblikkelige seksuelle tiltrækning af denne, og hendes i øjeblikket ligegyldighed med job, familie og alt andet, bare for en nat med ham. Bill kan ikke få denne historie ud af hoved, og efter at være blevet distraheret af denne historie hele dagen, beslutter han sig for at gå en tur igennem nattelivet i New York.

Filmen omhandler Bills seksuelle rejse igennem New Yorks natteliv, og alle de muligheder for seksuel tilfredsstillelse der findes i 90’ernes USA.

Kubrick er en mester, og dette ses tydeligt i dette oplæg der udgøre filmens første time, der også klart den bedste del af filmen. Tiden er dog løbet fra filmen. Hvis den var kommet ud i slutningen af 60’erne, som det oprindeligt var ment, ville den højest sandsynligt have været endnu et Kubrick mesterværk, men kombinationen af en forældet historie og en aldrende instruktør, er i sidste ende det der hiver filmen ned. Det er ikke så chokerende at se New Yorks natteliv den dag i dag. Vi er alle sammen udmærket klar over at der findes swingerklubber, ludere, og alfonser, og det er tydeligt at det er meningen at det skal virke skræmmende i filmen. Det samme med bandeord, specielt ”fuck”, siges på de helt rigtige tidspunkter, så folk skal sidde og tage sig til munden. Jeg ved ikke om man gør det i nutidens politisk korrekte USA, men mig var det ikke noget det rørte synderligt.

“Eyes Wide Shut”, ender som ”close but no cigar”. Der er masser af gode ideer, men udførelse mangler. Stanley Kubrick har tydeligvis mistet overblikket over sin film, og det virker som om filmen har problemer med hvorfor den egentligt er lavet? For at vise at singlelivet er en seksuel jungle? For at vise at monogami er det eneste der kan redde en? På den måde føles ”Eyes Wide Shut” som en gammel mands film, da Kubrick tydeligvis har problemer med at forstå unge menneskers seksuelle tilbøjeligheder, og derfor sendes Tom Cruise ind som en slags metafor for Kubrick, der står som et fem årigt barn i en slikbutik, ved tanken om alle de seksuelle muligheder der er i nutiden.

DVD’en er af fremragende kvalitet, og er en del af nyudgivelserne af mange af Kubricks film i forbindelse med udgivelsen på HD-DVD og Blu-ray. Billedet er smukt renset og hvis du har high definition udstyr til at afspille, vil jeg anbefale at købe den på HD-DVD eller Blu-ray.
På disk 2 er der fyldt med ekstramateriale, og dette er guf for fans af filmen. I den tredelte dokumentar "The Last Movie: Stanley Kubrick and Eyes Wide Shut.", der vare 42-minutter er der guf til alle der vil vide alt om hvordan filmen blev lavet, og om Kubrick. Den handler mere om at det er Kubricks sidste film, end om filmen I sig selv, men det er stadig et interessent kik.
"Lost Kubrick: The Unfinished Films of Stanley Kubrick" er en 20 minutter lang dokumentar, fortalt af Malcolm McDowell, Kubricks samarbejdspartner på mange projekter, der fortæller om de mange projekter Kubrick have tænkt sig at lave, men enten droppede, eller simpelthen ikke nåede inden sin død. Det er et spændende indblik i hvordan Kubrick tænkte film, og et ”must see” for fans.
De sidste ting der er på er det samme som den gamle dvd, 28-minutters interview med Spielberg, Cruise og Kidman, fra 1999, der er spændende hvis man aldrig har set dem. Til slut Kubricks takketale for D.W. Griffith prisen, som Kubrick gav inden sin død og en trailer og et par tv-spots fra ”Eyes Wide Shut”.

Warner Bros..

Titel: Eyes Wide Shut
Original Titel: Eyes Wide Shut