Fast and Furious 5

5. maj 2011 af Rasmus Legene

Fast and Furious 5 billede

Fast and Furious 5 er en samling af alle overlevende fra de tidligere The Fast and the Furious film, tilsat Dwayne “The Rock” Johnson, rystet rigeligt, og bedst nydt afkølet.

Det virker som om at efterfølgere, specielt langt forbi de forventede 2’ere og 3’ere, er blevet helt almindelige. Normalt er det noget jeg kun forventede at se fra gyserfilm, men her er så action film nummer 5 i en serie, og man kan se frem til at blive udsat for Pirates of the Caribbean 4 senere på året.
Når det er en efterfølger man ser, er det naturligvis også nemmere at vide hvad man går ind til. Jeg kan se på rollelisten at Vin Diesel og Paul Walker har hovedrollerne, og dermed forventer man, at filmen bliver noget, der ligner den oprindelige film og nummer 4 som bragte de to tilbage til serien. På mange måder er filmen da også ‘bare’ endnu en Fast and the Furious film. Den er spækket med hurtige biler, der bliver mishandlet igennem alt fra Rio’s gader til ørkenen langs et tog spor. Hvilket på ingen måde er en dårlig ting. Alle actionscenerne er lækkert filmede og der er variation nok i dem til, at man aldrig keder sig over gentagelse.

Men på trods af hvor meget filmen minder om de andre i serien, er det tydeligt, at det er forsøgt at undgå gentagelser af ting, vi har set en milliard gange. Den ene street racing scene der er lagt op til i filmen bliver således sprunget let henover, for i stedet erstattet med en serie af småting, som alle leder op til det kup de skal lave. I det hele taget er filmen næsten blevet en film a la Oceans Eleven. Efter et setup af de 3 hovedpersoner, går de i gang med at samle deres bande og løse de forskellige opgaver de har undervejs.
Som sagt består deres bande af en hel serie af roller, der har optrådt i de tidligere Fast and the Furious film, et element der er meget hyggeligt, hvis man har set dem alle for nyligt. Dog er det også lidt her at filmens største svagheder kommer til udtryk. Vin Diesel, Matt Schulze og Paul Walker er bare ikke særligt gode skuespillere. Når de så skal spille nogle stereotype scener om at have mistet sin elskede, eller om hvordan de har en slet skjult mistro til hinanden, så kommer svage skuespil utroligt meget til udtryk. Det er naturligvis noget af det, der skal til at drive plottet i filmen. Men det er noget udueligt og kedeligt i forhold til hvor kompetent resten egentligt fungerer.

Nytilkommere til serien er Dwayne Johnson som FBI agent, Elsa Pataky som lokal politi tolk og Joaquim de Almeida som filmens skurk. Almeida kendes som skurken fra Desperado, og denne rolle virker da også mest som en ringere udgave af samme, nu med hovedsæde i Rio frem for Mexico. Han er fin som filmens skurk, men har aldrig rigtigt nogen imponerende scener.
Af de to ‘gode’ karakterer er Elsa Patakys brasillianske politikvinde alt for stereotyp og kedelig, specielt i forhold til hvor levende Dwayne Johnson for gjort sin. Hans agent tumler gennem filmen i en kæmpe pansret firhjulstrækker, iklædt en permanent militær udgave af en skudsikker vest. Hver gang vi ser ham i et close-up er det tydeligt at han sveder umenneskeligt i Rios hede, men det ser aldrig ud til at påvirke ham. At der så også er løfte om både ham og Eva Mendez i en efterfølger gør absolut ikke noget.
De mange rekrutter som VIn Diesel og Paul Walker får skrabet sammen til deres projekt er også ganske underholdene, og bliver hurtigt delt ind i par, der har interne stridigheder og venskaber. Det virker fint for filmen, og der går ikke længe før, at man føler at man kender dem. Specielt satte jeg pris på Sung Kang og Gal Gadots, henholdsvis asiatiske og israelske racerkørere og deres forskellige løjer.

Alt i alt er filmen et brav af en action film, der nok kunne have overvejet at bruge lidt flere penge på at skrive dialog og overveje fysikkens love, men som alligevel underholder. Den kan sagtens ses uden at man har fulgt med i serien, men der er nok referencer tilbage til at det absolut ikke skader hvis man er lidt up to date med de andre film.

Titel: Fast and Furious 5
Original Titel: Fast Five
Premieredato: 5. maj 2011