Food Of Love.

9. juli 2004 af Henrik Andersen

Food Of Love. billede

Ventura Pons, blander en forførende cocktail af Græsk gudesagn og kærlighed imellem mænd, og servere den til smukke toner i underskønne omgivelser. Man kan ikke andet end at blive rørt af denne film.

Paul Porterfield, er en ung og smuk musikstuderende, der en dag bliver ansat til at vende noder for hans allerstørste idol, Richard kennington. Efter koncerten bliver Paul både opsøgt af den berømte pianist og dennes Manager. De lægger begge kraftigt an på den unge mand, som denne aften vælger at gå pænt med sin mor hjem. Han er ung og uerfaren ud i seksualitetens kringlede labyrint.
På grund af hans forældres skilsmisse, drager han og hans mor på en lille ferie til Barcelona. Her møder de tilfældigt Kennington, der straks på ny prøver at forføre den unge Paul. Denne gang lykkedes det og Paul oplever for første gang i sit liv forelskelsens sødme. At det er sammen med han største idol, gør heller ikke tingene ringere. Uden at Pauls mor fatter mistanke hygger de to sig sammen under ferieopholdet. Men en dag må Kennington rejse hjem og Paul føler sig alene og forladt.
Et halvt år senere Møder Paul tilfældigvis Kenningtons manager og indleder en række afærde med ham. Der er bare noget Paul ikke ved. Kennington og hans manager er i et fast forhold og det har de været i lang tid. Der er nu lagt op til et trekantsdrama af de helt store, hvor Pauls mor kommer til at blive en vigtig brik i kærlighedens store puslespil.

FOOD OF LOVE er en smuk film om hvor svært det kan være at blive forelsket den første gang. Det er historien om en mor og hendes søn og om deres forhold, midt i en skilsmisse situation. Juliet Stevenson spiller på en fantastisk dejlig måde, moderen der har svært ved at give slip på hendes søn. Ikke mindst da hun finder ud af at han er forelsket i en anden mand. Der er i filmen en skøn scene hvor hun sammen med en gruppe mødre er til samtaleterapi, omkring det at have en søn der er bøsse.

Ventura Pons formår på en fin måde af kæde førnævnte elementer ind i et kærlighedsforhold imellem flere mænd.
Filmen er baseret på romanen THE PAGE TURNER og vakte i stor opmærksomhed på filmfestivalen i Berlin. Den har også været på programmet til Gay And Lesbian festivalen herhjemme.

I filmens sidste scene imellem Paul og hans mor fortæller, hun sin søn det gamle græske sagn omkring Ganimedes, der bortføres af de gamle guder og bliver gjort udødelig. En fin lille historie der runder filmen flot af og giver håb for den unge Paul og hans fremtidige karriere. Virkeligt et mester træk fra Ventura Pons, at lade den historie vi lige har været vidne til, smelte sammen med en historie fra den græske mytologi. Den giver filmen en dejlig åben slutning og giver publikum en fornemmelse for at der er lys forude for den unge pianist.

FOOD OF LOVE er også spækket med flotte billeder, der bruges spændende sammen med underlægningsmusikken, der naturligvis for det meste består af klavermusik, der i øvrigt i filmen refereres til som værende ”food og love.”

FOOD OF LOVE er en smuk filmperle om at finde sin identitet og seksualitet. Den kan på det varmeste anbefales, så tag din kæreste i hånden og smut en tur i biffen og nyd en film om forførelsens fine finesser.

Titel: Food of love
Original Titel: Manja de Amour.
Premieredato: 9. juli 2004