Gangster Squad

17. maj 2013 af Rasmus Krarup Jensen

Gangster Squad billede

Klassisk action-thriller med solide præstationer, drengerøvs-betjente og en røvfuld hårdtsparkende spænding - The Expendables i 40'erne!

Los Angeles 1949. En flok benhårde politibetjente smider skiltet og reglerne på hylden, mens de sammen danner en elitestyrke mod den nådesløse gangsterkonge, Mickey Cohen(Sean Penn). Med alle andre autoriteter på skurkenes lønningsliste er de resterende retfærdighedssøgende betjente klarer ærterne alene i en all-in kamp mod kriminalitetens benhårde greb om byens befolkning. Den unge betjent Jerry(Ryan Gosling) leger med ilden, da han uden skrupler begynder at forføre gangster-bossens smukke kvinde Grace(Emma Stone) og situationen begynder så småt at spidse til mellem disse to rivaliserende sider. Nu går kampen mellem det gode og det onde for alvor i gang, og nu er der ingen vej tilbage. Der bliver ikke sparet på kugler, testosteron eller klassisk gangster-stemning fra start til slut!

Formidable skuespillere, klassisk gangster-scenografi
Bl.a. Ryan Gosling, Josh Brolin, Nick Nolte og Sean Penn spiller de ledende roller på både den ene og den anden side af loven, hvilket virkelig sætter gang i skuespilgnisterne. Disse solide skuespillere samt den stigende kæmpestjerne, Ryan Gosling, passer perfekt ind i denne gangsteragtige atmosfære og giver det helt rigtige indtryk af fortiden og kampen mod mafiosoernes magt over by og land. Det er uden tvivl de formidable skuespilpræstationer, som bærer handlingen hele filmen igennem og leverer en godt gedigen action-brag.

Der har været en del kritik af filmen for at have en for tynd og mangelfuld handling, men det er helt hen i vejret. Den dårlige kritik udspringer af synet af den meget simple handling, som holder filmen sammen, men den fungerer i mine øjne helt perfekt i forhold til genren. Der er ikke så meget unødvendigt plat eller komplicerende elementer, hvilket giver seeren mulighed for at fordybe sig i den sprængfarlige action og interessante persongalleri. Det kan koges ned til en simpel kamp mellem det gode og det onde i slutningen af 40’erne, hvor den fornemme scenografi giver en fantastisk dybde i billedet og selve handlingen.

Foruden de dygtige skuespillere og en nærmest ubehageligt Sean Penn som velspillende skurk trækker filmen de fleste af sine bonuspoint på den formidable genskabelse af datidens omgivelser, sprogbrug og ikke mindst tøjmæssigt udseende. Filmen virker som en tidsrejse tilbage til bl.a. mafia-tiden, og seeren har rig mulighed for ikke blot at leve sig ind i datidens uheldige hierarki men også nyde en historisk fremvisning i levende live. Farvevalget er meget kraftigt, hvilket uden tvivl delte vandene mellem biografgængere- men de stærke fremtoninger af den vidtrækkende farveskala giver et slags tegneserieagtigt udseende, som efter min mening giver en formidabel effekt på handlingen.

Filmen er desuden spækket med en masse solid action, one-liners og en flok helt igennem bad-ass skuespillere. Gangster Squad er en rigtig drengerøvsfilm for mandfolk og mennesker med forkærlighed for action og heftige skuddueller. Den har muligvis ikke den mest gennemtænkte opbygning i handlingen som man f.eks. har set i udødelige gangsterfilm såsom The Godfather og Goodfellas, men alligevel formår den at underholde på et utal af måder. Handlingen bringer den klassiske gangster-genre tilbage til det store lærred, og bortset fra nogle nye skuespillere og visuelt overlegne effekter, formår filmen at bibeholde den klassiske skabelon i opbygningen.

Med en fornem blanding af klassiske gangster-elementer og nye tiltag i handlingen overfor en flok bragende dygtige skuespillere er Gangster Squad yderst seværdig. Kombinationen af den gennemførte fortids-scenografi og de flotte farvekombinationer skaber en visuelt fornøjelse for seeren, og samlet set er udgivelsen meget positiv.

Bonusmateriale
I bonussektionen finder man et kommentarspor med instruktøren Ruben Fleischer, som fortæller om sin film scene for scene. Derudover er der en lang række underholdende interviews med stjernerne samt slettede scener, der giver et indblik i, hvordan filmen ellers kunne have set ud. Noget af det mest spændende på bonusområdet er de mange ’bagom-kameraet’-optagelser, hvor seeren kan komme helt tæt på filmen og dens skuespillere. Som noget af det sidste kan man kigge nærmere på deres fornemme scenografi, hvor man får et spændende indblik i, hvordan de har genskabt datidens omgivelser på settet. Samlet set en meget fyldestgørende og spændende afslutning på udgivelsen.

Karakter af bonusmateriale:
5 ud af 6

Filmen er venligst stillet til rådighed af Warner Home Video.