Grænse

27. september 2018 af Maria Bjerregaard

Grænse billede

”Grænse” formår at blande socialrealisme, kærlighed og spænding på magisk vis. Det er en dejlig ny tilføjelse til vores Nordic Noir genre, og det er intet mindre end fremragende!

Instruktør Ali Abbasi lader sig ikke skræmme af det ukendte. Han debuterede med sin gyserfilm ”Shelly” i 2016, og har nu han draget sig mod en nordisk eventyrfortælling om en kvinde, som ikke synes at være accepteret i samfundet. Abbasi har fået den svenske forfatter, John Lindquist, med på holdet, som skrev vampyrromanen ” Lad den rette komme ind” og instruktørkollegaen, Isabella Eklöf som snart debuterer med sin egen film ”Holiday”. Abbasi har dermed sammensat et fantastisk hold, som sørger for en spændende historie med solid dialog.

Det øde land
Toldbetjenten, Tina (Eva Melander), har en usædvanlig god lugtesans, hvorpå hun kan lugte frygt, skam eller hvis folk prøver at skjule noget. En dag møder hun den mystiske mand, Vore (Eero Milonoff), men Tina kan ikke lugte, hvad han skjuler, og bliver derfor draget ind hans verden. Der bliver afsløret meget mere end blot hans hemmelighed, og Tina lærer at Vore muligvis ikke er et almindelig menneske – og det er Tina heller ikke.

Fornemt skuespil
Eva Melander spiller rollen som Tina til yderst perfektion. Hun er meget nuanceret i Tinas adfærd, og det er en fornøjelse at se på. Melander formår også få Tina til at fremstå et ”misfits”, som godt ved, at hun ikke ligner sine medmennesker, men uden at hun ligger sig ned som et offer. Derfor er samspillet med Milonoff i rollen som Vore også interessant, da Tina for første gang kan relatere til nogen.

Nordisk Noir i særklasse
I de sidste par år, har vi oplevet mange krimier fra Scandinavian bl.a. vores egen danske film ”De Skyldige”, som er iblandt oscarkandidaterne til bedste udenlandske film. Selvom ”Grænse” fremstår som et kærlighedseventyr, er der også et kriminelt subplot, som spiller rigtig smukt og realistisk i dette eventyr, hvor det smukke, ikke blot er det smukke, og det grimme absolut ikke er det grimme.

”Grænse” er et nyt og friskt pust på en nordisk genre, som stadig eksperimentere og udfordrer den. Den skildrer kærlighed med det overnaturlige, men fastholder stadig socialrealismen, som gør filmen autentisk. En fantastisk spillefilm fra Abbasi med et fantastisk godt og inspirerende budskab.

Titel: Grænse
Original Titel: Gräns
Premieredato: 27. september 2018