Guardians of the Galaxy

9. december 2014 af Ronnie Bisgaard Mortensen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Guardians of the Galaxy billede

Marvel’s til dato bedste film

De fleste superhelteinteresserede er med på, at Marvel har valgt at dele deres superhelteunivers op i tre faser. Her i anden fase valgte de at starte endnu en franchise, nemlig Guardians of the Galaxy . Jeg kan næppe have været den eneste, der til at starte med var ret skeptisk omkring tilblivelsen af, hvad man vel med rette kan kalde en niche indenfor Marvel’s superhelteunivers. Jeg havde hvert fald aldrig hørt om dem før, og var heller ikke synderligt imponeret af de forskellige karakterer, der blev præsenteret. Bl.a. en talende vaskebjørn og et træ som superhelte fik mig til at tro, at dette var et forsøg på at skrabe ekstra klejner i kassen fra alle os superhelte-hungrende filmentusiaster, men man skal som bekendt aldrig skue vaskebjørnen på hårene, og Guardians of the Galaxy er efter min mening den mest helstøbte Marvel-film til dato.

Guardians of the Galaxy foregår inden for samme univers som resten af Marvel’s superhelte, men hvor medlemmerne af The Avengers primært holder til på jorden, så foregår Guardians of the Galaxy i rummet. Her følger vi mennesket Peter Quill (Chris Pratt), der som barn blev bortført af en flok rumvæsner. Som voksen er han skørte-og skattejæger, og da han finder en gammel magisk kugle, viser det sig at næsten hele galaksen er ude efter den. Derfor ender det med, at han må slå sig sammen med en gruppe andre antihelte bestående af den grønhudede lejemorder Gamora (Zoe Saldana), den hævntørstige Drax (Dave Bautista), den talende vaskebjørn Rocket (Bradley Cooper) og træet Groot (Vin Diesel). De fem forskellige helte må nu stå sammen for at redde galaksen imod tyranen Ronan the Destroyer (Lee Pace).

Det der i allerhøjeste grad bærer filmen er de flamboyante og farverige karakterer, og James Gunn, der er instruktør har formået at skrue et fantastisk eventyr sammen, hvor hver karakter har en reel betydning og vigtighed. Det er især i sammenspillet mellem de fem antihelte, at mange af filmens bedste og sjoveste scener opstår, og man føler, at samtlige skuespillere er virkelig velvalgte i deres roller. Chris Pratt stjæler billedet i hver eneste af hans scene med hans drengede charme og flabede attitude, og selvom både Bradley Cooper og Vin Diesel kun lægger stemme til deres karakterer, er de alligevel fantastisk godt castet, og det er altså på trods af, at Vin Diesels karakter Groot kun kan ytre den samme sætning (”I’m Groot”) i løbet af filmen. Det er netop hver karakters forvandling i filmen, der er med til at gøre alle karakterer lige spændende, for man kan forstå deres hævnmotiver og handlinger ift. til fx Avengers-teamet, hvor et par stykker af karaktererne sjældent fik nok skærmtid.

Man behøver ikke at have set alle Marvel’s film for at følge med i Guardians of the Galaxy , for selvom der er små forbindelser til resten af Marvel-universet, så klarer Guardians of the Galaxy sig fremragende som selvstændig superheltefilm, og det er ikke mindst takket være et genialt valgt soundtrack, der består af diverse 80’er-klassikere, og som er med til at give filmen en dejlige legende og løssluppen stemning. Man kan mærke, at folkene bag gerne vil underholde sit publikum, og det afspejler den gode musik.

Som sagt synes jeg, at Guardians of the Galaxy er Marvel’s mest helstøbte film indtil videre, fordi alt i den fungerer: humoren, de gode karakterer, en velskreven historie, det geniale soundtrack og de små forbindelser til resten af Marvel-universet. Derfor ser jeg allerede nu frem til den annoncerede 2’er der kommer i 2017, mens indtil da må vi vente til næste år, hvor Avengers skal forsøge at tage tronen tilbage ift. at være den bedste superhelte-ensemble film.

Ekstramateriale
Blu-Ray udgaven af Guardians of the Galaxy indeholder følgende ekstramateriale: Exclusive Look at Marvel’s Avengers: Age of Ultron, Deleted & Extended Scenes, Featurettes, Audio Commentary With Director James, and Gag Reel . En god og spændende omgang ekstramateriale.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Disney

Titel: Guardians of the Galaxy
Original Titel: Guardians of the Galaxy