Hvad Skal Jeg Se I 2009? 2. halvår

2. januar 2009 af Jesper Poulsen Skriv en kommentar

Hvad Skal Jeg Se I 2009? 2. halvår billede

En fortsat guide til årets biografoplevelser

Her følger listen over film du bør se i biografen i 2009. Denne gang gælder det perioden fra sommer til vinter. Listen over de øvrige 25 film som er værd at holde øje med pr. 1. Halvår, finder du andetsteds her på www.on-z.dk

Juli-December
Endelig nyt fra Lars von Trier. Elsket og hadet herhjemme – i min verden en GUD! Dog er der ikke meget religiøst at hente her, alene titlen antyder at det snarere er det modsatte. Antichrist er navnet på den psykologiske gyser, der i skrivende stund ikke er sluppet meget ud omkring. Altså ud over at rollelisten indeholder Willem Dafoe og Charlotte Gainsbourg som parret der mister deres barn og søger trøst i en hytte i en skov langt væk fra alting. Og så er der også en helt masse dyr med – og det er næppe Bambi, Flipper eller Babe, den kække gris der er tale om! Store instruktørnavne lader dette andet halvår blive deres omgang. Martin Scorsese kommer med fortællingen om en kvindelig morder der, efter at være stukket af fra et sindssyge-hospital, søger tilflugt på Shutter Island, hvor det bliver en sherif og dennes makkers opgave at finde hende. Dramaet er lokaliseret til at foregå i 1954 og tæller navne som Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo, Emily Mortimer, Michelle Williams, Ben Kingsley, Jackie Earle Haley og grand old man Max von Sydow. Mine elskede Coen-brødre dukker også op igen. Efter succes’er som No Country For Old Men og Burn After Reading sidste år, handler det denne gang om finurligheder i A Serious Man. Ikke en eneste på rollelisten siger mig noget, på trods af at Coen-brødrene plejer at kunne få hvem som helst de ønsker til at agere deres dukker. Det er sikkert bevidst og hatten af for det. Professor Larry Gopnik står foran at blive forladt af sin kone, fordi Larrys specielle bror ikke vil flytte ud af parrets hus. Det er i grove træk tegningen til endnu en sort komedie som har sin samtid i 1967. Peter Jackson filmatiserer The Lovely Bones som er baseret på en storsælgende roman. Susie bliver myrdet, og hendes ånd følger fra himlen familiens savn og sorg. Susies ånd følger samtidig morderens metoder med at slette sporene, blot for at kunne begå endnu et mord. Rachel Weisz og Susan Sarandon er blandt de medvirkende. Michael Mann, action/krimi-ekvilibrist vender også retur med Public Enemies. Han har lånt Johnny Depp til at portrættere John Dillinger, en af 3 store gangster-bosser som i 30’ernes Chicago udkæmpede en række store slag. I den forbindelse oprettedes det vi i dag kender som FBI. Det kan næsten kun blive interessant!

Er du en af dem som har siddet og tastet løs i håb om at undslippe en række kryptiske korridorer med fælder, magiske drikke og persiske vagter, så har du spillet Prince Of Persia på computer. Filmen Prince Of Persia: Sands Of Time er sat til at dukke op i 2009 – nu hvor den ellers som lovet var sat på til årets vi netop er gået ud af. Det er Michael Bay som står bag, og han har jo nok haft travlt med sine Autobots og Decepticons. Men Vi har fået oplyst en vejledende dato som pejler mod juli måned, så er det tilfældet, så skal jeg nok være at finde i mørket når Persien bliver endevendt. En anden titel som er blevet lovet, men måske nok også kan påråbe sig tvivl er Hotel Transylvania, hvor klassiske figurer som Dracula, Varulven, Mumien og Frankensteins monster gemmer sig, med fare for at forsvinde fra folks bevidsthed. Dukker filmen op som annonceret, bliver det lige før næste jul. Roland Emmerich plejer at buldre løs. Independence Day, The Day After Tomorrow og senest 10,000 B.C. har alle haft noget pompøst over sig. Sådan er det sikkert også med 2012. Om man så kan lide det eller ej, så ser vi med alligevel i håb om at blive imponeret. Maya-kalenderen fortæller at jorden går under i 2012. Det skal naturligvis stoppes og det er John Cusack Amanda Peet, Woody Harrelson, Danny Glover og Thandie Newton sat til at sørge for. Heavier Than Heaven er titlen på den medie-hypede film om Kurt Cobain, frontfigur i Nirvana. Selvmord blev hans endeligt og før og efter var og er ren historie. På højde med mordet på John Lennon menes omtalen at have nået. Cobain er stadig en legende den dag i dag. En film man simpelthen skal se (hvis den altså når at dukke op). Som udgangspunkt forventes den at kunne ses i slutningen af sommerferien. Courtney Love, Cobains kone, siges at have udvalgt skuespillerne til filmen, og på rygtebørsen hedder det at Ryan Gosling og Scarlett Johansson har fået opgaverne.

Mads Mikkelsen dukker helt sikkert op, også mere end en gang. I Valhalla Rising spiller Mikkelsen en stum kriger kaldet Enøje. I årevis er han blevet holdt fanget af høvdingen Barde, fra hvem det dog siden lykkes Enøje at stikke af. Flugten fører ham til et fremmed land, som langsomt åbenbarer sit sande jeg. Nicolas Winding Refn instruerer dette dansk/skotske drama. Der er mere dansk i filmen Broderskab, hvor vi befinder os i det nazistiske miljø, hvor afvigende sexualitet ikke har det let. Thure Lindhardt og David Dencik er blandt de medvirkende, foruden Nicolas Bro som magtfuld nazi-leder. Pæredansk er også Camping, hvor Mia Lyhne samler trådende oven på farens død og genoptager de klassiske campingture som faren var så glad for, i håb om at genopfinde lykken i den ret sære familie. Det bliver prækært, pinligt og utilregneligt, når en campingvogn danner rammen for sammenrystningen der ikke forløber som planlagt. Mere dansk er der at hente i Ved Verdens Ende. Anders Thomas Jensen og Thomas Villum Jensen lægger kræfterne sammen i fortællingen om en sjælden blomst der åbenbart kan bringe evigt liv til mennesket. Hele gryden fyldes med indonesisk militær, et engelsk tv-hold og en amerikansk storgangster (spillet af 80’er-skurken Steven Berkoff – du husker ham sikkert fra Frækkere End Politiet Tillader og Rambo II). Men det er ellers to gange Nikolaj der bærer læsset. Coster Waldau og Lie Kaas tager på eventyr i regnskoven. En sjat dansk er der også på spil i den amerikanske version af Brødre af Susanne Bier. Brothers er titlen ikke overraskende blevet. Rollerne er tildelt Jake Gyllenhaal og Tobey Maguire samt Natalie Portman. Det er Jim Sheridan (Min Venstre Fod, I Faderens Navn, The Boxer, In America) som har fået opgaven at omsætte det danske drama til et nyt publikum.

Gys finder du i The Box, hvor Cameron Diaz og James Marsden får fingre i en kasse, som de siden ville ønske de aldrig havde været i nærheden af. Den kan være mange penge værd, men også koste menneskeliv. Dillemma’et er til at tage og føle på. Gys er der også i Case 39, hvor Renée Zellweger tager sig af en 10-årig pige som blev forsøgt myrdet af sine forældre. Stakkels pige – eller?!?! Langsomt begynder der at tegne sig et billede af at det ikke var forældrene som er ude på et overdrev. Christian Alvart instruerer denne gyser, ganske som han gør det med Pandorum, hvor en gruppe rum-folk mister hukommelse og fornemmelse for hvem de er. Der er dømt Science-Fiction som vi bedst vil have det med Dennis Quaid og Ben Foster. Filmene markerer den tyske instruktørs indtræden på det amerikanske marked. Mere Science Fiction er der i Avatar fra James Cameron. Her kombineres live optagelser med de såkaldte performance captures, som blev populære i film som f.eks Polar-Ekspressen. Sam Worthington og Joe Zaldana lægger krop til. Humor er der at spore i The Year One, hvor Jack Black og Michael Cera er omdrejningspunkt i Harold Ramis’ forhistoriske fortælling. Ikke alt var bedre i gamle dage, skulle jeg hilse og sige. Eventyr er der i Brad Silberlings Land Of The Lost. Will Ferrell er skovfogeden der sammen med sin familie opdager et mystisk land med sære væsner og den frygtede race Sleestaks. Tilsæt også et par dinosaurer og (u)hyggen er hjemme! Action er der i Game, hvor vi i en fremtidig verden morer os med video-spil med levende figurer. Det hele kan ses online, så mange mennesker ser med når Kabel (Gerard Butler) styres rundt i utallige kampe i spillet Slayers. Hvad ville du måske stille op, hvis din mindste bevægelse var styret af andre? Drama/biografi får vi i Amelia, hvor Hilary Swank spiller Amelia Earhart som den kvindelige pilot der forsvandt i 1937 mens hun forsøgte at flyve rundt om jorden. Ewan McGregor og Richard Gere er også med på vognen – eller flyet om man vil. Og så til lidt tegnefilm. Fantastic Mr. Fox er baseret på Roald Dahls (forfatter til Charlie Og Chokoladefabrikken) børnebog. En enkel historie om en bonde som er træt af at dele sine høns med en snu ræv. Det er komik-instruktøren Wes Anderson som skal omsætte fortællingen. Hans titler tæller ellers The Royal Tenembaums, The Life Aquatic og The Darjeeling Limited, så det er måske nok ikke tegnefilm som er hans hjemmebane. Men mon ikke det går? Stemmer til filmen leveres af George Clooney, Jason Schwartzmann, Angelica Huston og Cate Blanchett.

Ice Age plejer at have en sjat sne og is med ombord. Men det skal man nok ikke forvente i denne udgave. Ice Age 3 har til gengæld en masse hugtænder med, som du kan se afbilledet nederst. Den får også sommerpremiere, så det hvide element synes komplet erstattet af solskin. Tegnefilm er normalt ikke min stærke side, men Ice Age har vist ikke gjort nogen fortræd endnu. Har Harry Potter så det? Næppe, og kun på den baggrund får den lille troldmand sidste billet blandt de 25 film som man bør se her i andet halvår 2009. Harry Potter og Halvblodsprinsen er næstsidste beretning om Hogwarts og dens ”indbyggere”. Hele det gamle velkendte cast er retur, men også nye figurer som Horace Slughorn (Jim Broadbent, som i øvrigt får travlt i 2009) er på plads.

Og nu til 5 film som jeg ikke har tiltro til mellem sommer og jul.

I Love You, Beth Cooper: En nørd proklamererer sin store kærlighed til en lækker babe. Hun gør det uventede og giver ham en nat han sent vil glemme. Stop nu de tåbelige produktioner. Eller bare undlad at sende dem til Danmark. Vi er trods alt mere forvente end det amerikanske publikum.
Alvin Og De Frække Jordegern 2: Det må være dyrt at animere de små irriterende pelsdyr med smølfestemme. Brug dog pengene på noget andet. Med første film i erindring, er det tåkrummende at høre at en efterfølger er klar. Spær alle børn inde i spjældet, når filmen kommer i biffen.
The Came From Upstairs : Et børnehjem skal beskyttes mod rumvæsner. Hmm, hvad vil rumvæsner med et børnehjem? Lad mig tale et par ord med manuskriptforfatteren.
Cirque Du Freak : En knægt bliver bidt af en vampyr under en markedsfest og bruger siden dagen sammen med Den Skæggede Dame (spillet af Salma Hayek). Held og Lykke med at sælge billetter!
Se Min Kjole: Se Min Kjole handler om teenagepiger på afvænning. Rå og barsk? Umuligt, Hella Joof instruerer. Det kvindelige svar på Bubber…